Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Roar Valentinsen

[#193] Manglende treff i landsomfattende søk

Recommended Posts

Gjest Roar Valentinsen

Når har lagt merke til at landsomfattende søk i folketellingen for 1900 ikke finner alle personene den skal.F.eks hvis jeg søker etter personer med etternavn Holm og fødselsår 1890 +/-10 år på landsomfattende søk, får jeg ett treff i Fredrikshald. Når jeg går inn på Fredrikshald og gjør et nytt søk der får jeg opp 7 personer som kommer innenfor disse kriteriene.Det hadde også vært veldig greit å kunne bruke flere søkekriterier på landsomfattende søk, f.eks. fornavn og etternavn.Ellers takk for meget nyttige sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roar Valentinsen

I landsomfattende søk for folketellingen 1801 får jeg ingen treff uansett hva jeg søker etter. Hvis jeg f.eks. søker etter personer med etternavn Olsen får jeg ingen treff. Heller ikke når jeg søker etter personer med fornavn Ole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Landrø

Kjenner litt igjen av det du sier. Det du kan prøve er å skrive første bokstaven i navnet og deretter ei stjerne. F.eks. søker du etter Ole skriver du:O* i søkefeltet. Du vil da få opp alle fornavn som begynner på O. Håper dette var til hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anette Skogseth Clausen

Unngå stor bokstav i navnet når du foretar landsomfattende søk i 1801-tellingen, det vil gi treff.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Andersen

Jeg har sjekket Roar V's første problem med Holm og får det samme resultatet. Testet med Netscape 4.06.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

NO burde det ikkje lenger spela noko rolle om ein skriv små eller store bokstavar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingjerd van Bruggen

Det å bruke landsdekkende søk (selv om ikke alle kommer opp) passer vel kanskje best for 1900-tellingen, der fødselsåret er oppgitt i tellingen. F.eks. i 1865-tellingen står jo alder, og da kan vel ikke systemet skjønne at hvis en person er 5 år, så er den født i 1860, og dermed gir riktig svar på søk på fødselsår 1860 +/- 1 år?? Ønsker meg også muligheten til å søke på både for og etternavn og kanskje fødselssted samtidig. Hilsen Ingjerd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive