Gå til innhold
Arkivverket

[#196] Søking i folketellingene i RHD


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Vet ikke om dere er rette personer å henvende meg til, men jeg prøver.... Jeg har ikke klart å søke i RHD-tellingene på annen måte enn å legge inn navn "børjar på". Det så mye bedre å kunne ha muligheten slik det er i Digitalarkivet at vi kan søke på "inneheld". Noen navn kan jo skrives på mange forskjellige måter. Er det noen som vet hvordan jeg kan søke på "inneheld" i RHD-tellingene?? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er ansvarlig kun for Digitalarkivet. Du kan skrive en e-post til RHD om søkeproblemene, kanskje de har tips: terjeh@sv.uit.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette er i grunnen ganske enkelt. %-tegnet er såkalt trunkeringstegn og kan brukes i stedet for ett eller flere ukjente tegn. Hvis du f.eks. vil søke etter en som het Kristoffer og vil ha med alle skrivemåter, kan du taste inn %isto i navnefeltet.Dette grensesnittet er faktisk mer fleksibelt enn Digitalarkivets for du kan ha flere %-tegn i samme søkebegrep. Hvis du søker etter en gård som heter Bjørkli og vil ha med alle skrivemåter som Bjerkli, Bierchli, Birkeli osv., kan du f.eks. søke med dette: B%r%liLykke til. knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er sjølsagt ei smakssak. Hos oss kan du skriva børjar på i og for seg b, eller kanskje heller bi og dertter bj. Då er du sikra at du har fått med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.