Gå til innhold
Arkivverket

[#203] Ny vri på debattsiden??


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Dette er bare et lite hjertesukk til debattsidene. Vi er vel fortsatt i starten på Internettbruken her i landet. Og etterhvert vil det nok bli mange brukere som oppdager disse flotte - utmerkede osv. sidene.Når man har innført "de siste 50 innleggene " før man må klikke nok en gang for å få opp de resterende innlegg og man er borte fra "førstesiden" etter 6 dager, kan man kanskje tenke litt nytt.Hvorfor ikke legge dette opp fylkesvis. Jeg som stort sett driver med mitt i Buskerud, er vel ikke "døyten" interessert i spørsmål som har med Vefsen å gjøre.(Satt litt på spissen)Forslag : legg opp debatten "spørsmål til andre brukere" fylkesvis. Jeg tror det blir et ryddigere opplegg. Og om man er usikker på om stedet man spør om ligger i Oppland eller Hedmark, lag en kollonne for det.(Grenselandet)Ha en fortsatt god dag!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette tema er vel et eksempel på noe som først kunne vært debattert i Forum 3.Det leder da til et forslag som jeg tror har vært oppe før nemlig et Forum 4 som primært tar seg av etterlysninger, mens Forum 3 kan dekke generelle diskusjoner.Et slikt etterlysningsforum kan nok deles opp videre, men jeg tror at fylke blir litt lite. 5 regioner er vel mer fleksibelt.En annen mulighet kan jo være å koble inn og videreutvikle den etterlysningssiden som nå i hovedsak brukes av de som kommer inn via den gamle FT 1801. Selv er jeg skjelden inne på den da jeg synes den er svært tung å bruke.Tilslutt er jo muligheten å gå over til et new-gruppe format som jo gjør at det er lettere å følge debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg spesifiserte ike nok, men det er debatt 3 jeg tenker her på. Når jeg tenkte på fylkesvis, har det med at vi fortsatt er i startfasen når det gjelder Internettbruken. Da den begynner å ta skikkelig av , blir det for lite med regionale steder.Jeg er selv daglig innom tre nettsteder i Statene. Der er det lagt opp under Norge fylkesvis, unknown og ett par til. Og når alle de brukerne blir informert om Digitalarkivet så blir det liten vits i å satse på regionale steder.Jeg er enig med deg, Tor, at den etterlysningsbiten som er gjemt bort her, bør enten frem i "lyset" skikkelig eller graves ned. Vi har jo inne i år 2000.Jeg har vært der noen ganger, men selv om jeg har ISDN gidder jeg ikke å vente på å få sett på den informasjonen som ligger der.Jeg har dog svart på ett par spørsmål, som har vært vedrørende min familie.Hvorfor jeg har satt spørsmålet i denne debattenheten , er at jeg her henvender meg til Red og til systemoperatøren.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein liten kommentar til: Forum 3 er eigentleg ikkje innan Digitalarkivet sitt arbeidsområde. Dermed er det svært klare grenser for kor mykje ekstra arbeid me vil leggja i dette forumet. Sjøl ser eg aldri på det. Tormod hadde såleis rett då han la denne dabatten i forum 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg forstår dessverre Jan Oldervoll. Det kan umulig være en av DA's målsettinger å drive en Web side som forum 3 kan forståes som. Det er ikke et "statlig anliggende" dette dreier seg om. - Men det kan ha noe med service å gjøre , da???? Og behovet ,- det er enormt, så stort at man kanskje kan tenke seg om litt . Et mulig samarbeid med interessenter kan kanskje være en mulig løsning.Selv om heller ikke det er noenn statlig oppgaver.Jeg ser et sterkt behov og tar gjerne en diskusjon . mailadressen min: tormod.thoresen@nett-tjenester.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

DA si oppgåve er å gje service; innanfor dei økonomiske rammene ein har fått tildelt. Når det gjeld å driva tenestene tilsvarer det 0,7 stilling, inkludert systemutvikling. Til og med det å delta i denne debatten vil nødvendigvis konkurrera med t.d. å forbetra søkefunksjonen i programmet. Skal ein då bruka tid på å oppretta og vedlika mange debattfora? Jeg spørger kun, men vil nok også måtta svara, ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Granli

Det går jo an å hoppe over det "man ikke bryr seg døyten om". Jeg tror vi vil tape på oppdeling fordi vi da bare vil gå inn på "primærfylket" vårt for å spare tid. Jeg er også inne på flere sider og med på flere lister. Det tar tid og gå igjennom alt, men jeg konsentrerer meg om de innleggene hvor overskriftene interesserer. Det er utrolig hvor mange tips og opplysninger du finner som ikke akkurat angår ditt fylke. Dessuten kan du få hjelp av andre utenom ditt fylke og du kan kanskje hjelpe andre? De fleste lister og fora er jo basert på at brukerene skal hjelpe hverandre. Dessuten: Hvis delingen skal stjele av Jan Oldervolls tid er det enda en grunn til ikke å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå er vel Norge såpas lite at man stort sett kan eksludere opp- etterelysninger temmelig raskt om det geografien ikke stemmer, derfor er det viktig at man i forbindelse med etterlysninger er spesifikk mht tid og sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.