Gå til innhold
Arkivverket

[#207] Enda et ønske vedr brukergrensesnitt


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Dette er et ønske som kanskje ikke er så viktig, men dere kan jo tenke på det.Når man bruker folketellingene i slektssammenheng har man stort sett behov for å søke på en persons forskjellige navn, gardsnavn, år, fødested og noen få andre felter. Det er da litt irriterende å måtte bla i den lange lista av navn på felt som inneholder info om hester, kuer, griser og jeg vet ikke hva - spesielt fordi denne "rullgardina" brukes veldig ofte.Kanskje dere burde vurdere å lage en alternativ utgave av sidene der husdyr og annet som ikke har interesse i slektssammmenheng er utelatt fra denne rullgardina.Vel, ikke så viktig, med dog alikevel....mvh Geir Thorud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Herr trur eg svaret rett og slett vert nei. Me ønskjer å framstå som ei teneste for alle. Då vil me helst ikkje ha form mykje spesialordningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har tenkt og gjort. Når du slær av felt vil dei også forsvinna frå variabelvalet. Og igjen, slær du først av felt i ei teljing vil du 'sleppa' desse felta for alle kommunar i denne teljinga heilt til du forlet lesaren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette går litt i rykk og napp. Eg har no laga det slik at du kan behalda innstillinga i eit år. Men sidan me har nokre titusen brukarar og sidan kvar av dei gjerne er inn på nokre hundre filar på eit år, kan ikkje eg lagra alle desse innstillingane. Dei vert difor sendt attende til din maskin som ein cookie. Du vil då snart få ein masse cookies. Men dei ta svært lite plass, og burde ikkje vera til noko som helst sjenanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, man skal ihvertfall ikke klage på servicen --- mindre enn 4 timer fra forespørsel til løsning implementert.Har raskt prøvd løsningen. Den hjelper litt, men problemet er at det er ganske mange felter man ønsker å vise men som man aldri eller sjelden ønsker å søke på. Prøvde 1900 tellinga for en by, resultatet blir nok noe bedre for 1865 der det er mere hester o.l. men rullgardina blir fremdeles ganske lang.Ellers likte jeg muligheten for å velge selv i et år.Skal kanskje være forsiktig med å pushe dette for mye, men den beste løsningen hadde vært å f eks ha to lister i vinduet der man velger felt som skal vises - en liste for visning og en for å velge liste av søkefelt.Takk for rask respons.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Å nei. Dette fungerer ikkje etter prinsippet 'dreg du den så dreg du den'. Og ein ting er å ha to lister, som vil føra til lenger øverføringstid, det blir meir å halda styr på for programmet, og ikkje minst ein ekstra cookie som må sjekkast. Det lyt nok klara seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Greit! Jeg hadde ikke oversikt over følgene av to lister.Løsningen ble i alle fall noe bedre.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.