Gå til innhold
Arkivverket

[#217] Farger og lesbarhet av print


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Etter at skjermbildene for folketellingene fikk røde og gule farger i kolonne-overskriftene, blir disse rubrikkene i utskrift (på min sort-hvitt-skriver) fullstendig svarte og tekstene i dem derfor ganske umulig å lese. Siden jeg ikke har sett at noen andre har klaget på dette, har jeg tenkt at det kan være at jeg gjør et eller annet feil. Eller skal jeg tro at alle andre har fargeskriver?Med håp om et godt råd, og vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slikt blir ofte eit problem. Me har testa det på ei rekkje svart-kvitt skrivarar, med godt resultat. Men det blir alltid nokon det ikkje går bra på. Det finst ei løysing: Å slå av bakgrunnsfargar. I Internet Explorer kan du slå av bakgrunnsfargar under utskrift ved å gå inn i TOOLS/INTERNET OPTIONS/ADVANCED. Langt ned på sida finn du Printing. Der passar du på at det ikkje står kryss i Print background colors and images. Eg Har versjon 5.I Netscape går du inn i EDIT/PREFERENCES/APPEARENCE/COLORS og set kryss i Always use my colors, override document.Eg skal elles tenkja på om eg kan finna ei betre løysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Jan Oldervoll: Tusen takk for raskt og utfyllende svar. Jeg prøver ditt råd i morgen! Og la meg med det samme få takke deg og de andre gode hjelperne for den kjempejobben dere gjør med Digitalarkivet. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No er det kome ei ny lenke; utskriftsformat. Då får du ei heilt rein svart/kvit side som eignar seg til utskrift. Der er ingen lenker på sida, dermed må du bruka BACK-knappen for å koma attende.Elles er det sikkert nyttig å skriva ut på liggjande sider. Når du trykkjer Print i nettlesaren din får du opp eit vindauge der eit av val er Properties. Der kan du velja liggjande (Landscape) som utskriftsformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Den nye lenken virker ikke helt som den skal. Det ser ut som om lenken Utskriftsformat alltid "henter opp" neste side. Under døpte i Manger 1759-1778 søkte jeg på gården Iden og får opp 13 poster. Velger jeg utskr.format for postene 1-10 får jeg opp det nye formatet, men kun for postene 11-13. Velger jeg i utgaven for Iden "neste" for å se postene 11-13 og trykker så utskr.format, vises en blank side - kun med overskriften for filen.En test med filen døde i Bergen 1912-1972, etternavn = Strømmen, viser samme problem. (Jeg bruker IE 5.0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune W Wiik

Jeg har samme problem som Britt Frank. Ved å trykke på Utskriftsformat for den siden jeg står på kommer det opp en helt annen side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det hender det går litt raskt, men med slike kontrollørar som eg har, er det ikkje så farleg. Takk skal de ha. Men no burde det vera ordna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.