Gå til innhold
Arkivverket

[#219] 1801 og søking på fødselsår 1786 pluss/minus 5


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Når jeg søker på et slikt årsspenn, er det rart at jeg bare får tilslag på dem som er 15 år gamle!En annen ting med denne søkingen. Når jeg får tilslag, vises en liste med antall og fødested. Det hadde vært flott å kunne få opp en alternativ liste med fullt navn (og evt. fødested). Alternativt burde man kunne søke på både fornavn og etternavn, ikke bare på ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

+/- er ein feil som kom med det nye brukargrensesnittet, og som skal bli retta seinare i dag.Når det gjeld framlegg til forbetring, må eg nok diverre skuffa. Grunnen er enkel: Me har på det meste 5-6 søk i sekundet. Dermed kan ikkje kvart søk ta meir enn ca 1/10 sekund i snitt. Å laga ei liste med fullt namn ville krevja at programmet måtte slå opp i kvar kommunefil, noko som knapt kan gjerast på mindre enn 20 sekund. I denne perioden ville ingen andre sleppa til. Dermed ville heile systemet garantert bryta saman.Når det gjeld søk på både førenamn og etternamn ville ikkje resultatet bli like katastrofalt. Det er under vurdering. Men me er litt redd fordi det vil føra til hardare press. Og sidan trafikken er størst seint på kvelden, kan det lett føra til at eg får fleire turar på kontoret for å få systemet i gang att, alternativt at det blir nede 8-10 timar. Og det er det ingen som ønskjer. Men igjen, det er under vurdering. Så kanskje ein dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Nå går det fort i svingene.Jeg skulle skrive et lite PS til Kari L om at listen viser antall og bosted. Når jeg sjekket det på FT 1900 er det dukket opp et ny liste som gir detaljert info med fødested ved oppslag på hver kommune. Dette må være mer enn godt nok og det fordeler maskinbelastningen mye bedre. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det var da flott service! Jeg skulle nesten tro alt dette var for min skyld. Det er i hvert fall mye lettere å finne folk i 1801-tellingen nå. En liten bagatell: Som regel mister jeg den lille firkanten (markøren) i venstre kolonne (sted) når jeg går inn på en konkret person fra høyre kolonne. Den firkanten er jo en grei påminnelse om hvor langt man er kommet, hvis man skal gå gjennom alle i stedslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.