Gå til innhold
Arkivverket

[#238] Landsomfattende søk


Gjest Henning Hellstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Hellstrøm

Ville det vært mulig å legge inn søk på både for- og etternavn i landsomfattende søk? Eller helst muligheten for å søke etter fornavn og husstandens husfar og/eller husmor. Da ville man ofte sluppet å gå gjennom 'alle' landets kommuner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som tidlegare forklart har dette ein del negetive sider i den forstand at slike søk blir mykje meir ressurskrevjande. Me har ein uhyre stor trafikk og desse tunge søka vil lett kunna stogga heile systemet. Men me har det under vurdering, særleg i sambang med at me mot midten av mai kjem til å innstallera ny versjon av lansomfattande søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

Takk for svar, håper virkelig det blir mulighet for mer info i søk. Det er mange personer i min familie jeg ikke har funnet fordi jeg ikke vet hvor i landet de befant seg under tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein kan vona. Problemet er at tenesta er 'altfor' populær. Til tider kan me ha opptil 5-6 søk i sekundet. Dermed må ein passa på at kvar ikkje kan ta ut meir ressursar enn at sytemet toler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Fakset

Jeg kaster meg inn i debatten: Jeg skjønner at trafikken må "reguleres", men jeg ville i mange tilfeller kunne klart meg med atskillig færre søk hvis jeg hadde muligheten til å søke på begge navn. Det er mulig jeg ikke burde innrømme det, men jeg sitter stadig vekk og klikker meg gjennom mesteparten av Østlandet på jakt etter forfedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.