Gå til innhold
Arkivverket

[#296] Etternavn i mellomnavnsfeltet


Gjest Stein Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Henriksen

I noen av emigrantlistene er det egne felt også for mellomnavn. For svært mange av personene som ikke har mellomnavn, er etternavnet havnet i mellomnavnsfeltet. (Jeg vil tro at dette skyldes Digitalarkivets bestreben på å legge inn data slik de finnes i originalkildene.)Men dette blir litt trøblete når en søker på etternavn, fordi en svært ofte må gjøre identiske søk BÅDE på etternavn og mellomnavn for å finne personen en leter etter.Er det noen mulighet for å gjøre noe med dette, f.eks. at søk kan gjøres i begge feltene samtidig, eller at databasen restruktureres slik at alle uten mellomnavn får etternavnet lagt i etternavnsfeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her må me nok skuffa deg. Me vil ikkje laga spesielle ting i databaseprogrammet; det vil gjera det meir ugreitt i standardtilfella. Me burde rekusntrukera basen. Men det er så mykje arbeid at me ikkje kan lova at me tek i ferde med det no. Det er betre for alle at me konsentrerer oss om å gjera meri materiale tilgjengeleg.Grunnen til problemet er at materialet er blitt registert av forskjellige folk, utan heilt klare instruksar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Snorre Prytz

Jeg har forgjeves forsøkt å finne min familie i den digitaliserte versjonen av 1801 tellingen. Jeg har en papirkopi og den virker. Hvorledes finner jeg f. eks følgende på Røros:Giertrud Abrahamsdatter Pryds Berret Andersdatter PrydzJeg så frem til å søke på Prytz, Pryds eller Pry*og få frem alle i landet med det etternavnet, hvorfor virker det ikke?Hilsen Snorre Prytz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Prøv den nye versjonen av landsomfattende søk (under innlegg nr. 299 i dette forum), og søk på etternavn begynner med Pry Markerer du alle, får du opp bla. 17 Pry.. i Røros - inkl. Giertrud og Berret. Hvorfor samme søk i aktuelle landsomf. søk for 1801 kun viser en Prydz i Agger, vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.