Gå til innhold
Arkivverket

[#301] Nytt søk 1865


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Det eneste jeg har funnet ut foreløpig, er at det tar 0,11 sekunder å komme til hovudløkka;c)Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Sorry. Jeg søkte etter fødested begynner på Skjerv, og fikk opp Skjervø og Skjervøy. Når jeg krysser av for begge, kommer jeg ikke til lista over de ni treffene, men til hovudløkka.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei Jan Søkte på vindingstad under navn. Fikk et tilslag i Hedmark. Forstsatte langs linken og fikk: Unhandled Exception: Integer overflow Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det ser ut for å fungere hos meg.Jeg søkte etter et gårdsnavn og fikk opp tre stk i en kommune. Disse kom opp med Sogn (?) tre ganger der lenken er i stedet for f.eks. Sogn, P.gjeld og i hvertfall gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg fikk også en gang i kveld den feilmeldingen som John Strøm nevner - etter at jeg hadde søkt gårdsnavn beg. med kaurs og så hadde valgt kaursbø. Etter denne feilmeldingen gikk jeg tilbake og valgte kaursbø en gang til, da klaffet det.Er det mulig å få en "velge-knapp" lenger nede på siden også? Noen søk gir jo en ganske lang liste, og så må en kravle seg oppover igjen for å trykke på "velg". Jeg mener å ha sett noe lignende en gang - flere små valg-knapper med jevne mellomrom nedover langs utvalgslisten. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg så det (ikke på DA). Ellers er det nå blitt fint pyntet - det er veldig greit og oversiktlig med disse fylkes-overskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Ved nytt søk på Vindingstad så går dette greit ved søk på navn. Finnder en som bodde på Ringsaker. Men når jeg søker på Gard så får jeg ikke treff og det ligger to gårder ved dette navnet i 1865 i Østre Slidre i Oppland. Får treff via den gamle søkemotoren. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har nettopp gjennomført eit søk på 1865 etter Peder Olsen. For å få god nok dekning, blir det å skrive inn Børjar på Pe Ol. Etter å ha klikka på ørten mogelege variantar, særleg av Ol.., sat eg med eit ynskje om ein "alle"-knapp som merkte av alle variantane for meg. Eg får då rett nok med både olsson og -datter, men eg har funne så pass mange "Peder Olsdatter" i kjeldene at det er fornuftig å søkje breitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har svara på alle-knapp sprørsmålet. Kombinasjonen med svært opne søk og alle-knapp vil ta knekken på maskinen vår og på dei fleste mottakarmaskiner i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr "Alle" knapp og problemet den er ment å løse.Etter hva jeg forstår kjører databasene på en PC. Selv om dette kanskje er en kraftig PC og derfor antakelig koster litt mer enn det billigste man får på Elkjøp, så er det jo synd at maskinvare skal være en begrensning i et prosjekt som tross alt har et ganske stort budsjett.Kanskje er løsningen å søke om midler til innkjøp og drift av enda en PC fra 2001 ;-)mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

For en gammel mann som meg, som nesten ble pensjonert før jeg fikk meg en PC, ville det vært svært kjærkomment med en HELT ELEMENTÆR forklaring/bruksanvisning for landsomfattende søk på FT 1801 og 1865. Jeg har naturligvis prøvet meg fram og fått noe ut av det, men poenget for meg er at jeg slett ikke føler meg sikker på at jeg får det ut av mine søk som systemet kan gi. Debatten (ovenfor) gir noe hjelp for en data-amatør som meg, men går antagelig for en stor del over hodet på meg. Og kanskje er jeg ikke den eneste som trenger litt hjelp her? Så hva med å vise et konkret eksempel her i debatt-forumet? På forhånd takk, og vennlig hilsen fra en takknemlig og daglig bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Geir:For det første har Digitalarkivet eit svært lite budsjett.For det andre kan andre-knappen fort bli svært ressurskrevjande, slik at det ikkje dreier seg om ei dobling av kapasiteten eller liknande. Om me fekk ein million ville eg mykje før bruka den til å registrera meir materiale og ikkje gjera det mogeleg for brukarane å sleppa skriva kryss.Og for det tredje; Det ville fort føra til at brukarane fekk mykje meir materiale enn dei eigentleg ville ha.Inntil vidare vil eg ikkje setja på ein alle-knapp. Men eg har det under observasjon. Me veit ikkje den verkelege ressursbruken før alle har børja bruka systemet.Så til Hans:Før det nye landomfattande søk blir sett i drift vil det nok bli laga oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erlend E. Mæhlum

1865 tellingen for Nord Trønelag er vel Mære skrevet feil for Sparbu, som var prestgjeldet, mens mære var ett sogn der.Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.