Gå til innhold
Arkivverket

[#307] er jeg dum??


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Først takk for alt som er digitalisert. Ikke for å være uhøflig - men enten er det store mangler i -65 tellingen,eller så har jeg ikke forstått søkemetoden.( instruksjonen synes jo grei) Jeg søker etter et navn med mange usikkerhetsmomenter:Olena Johnson,f. Valdres des 1857,utvandret til USA Det er jo fare for at både for - og etternavn er "amerikanisert",har derfor prøvd "begynner på " -måten,både for Valdreskommunene og for hele landet,Så langt uten å lykkes. Heller ikke hell ved søk "utvandrede fra Valdres"Så til det egentlige spørsmålet:ER det store mangler? Har som kontroll søkt på kjente,sikre navn fra min egen slekt i egen kommune,Ø.Toten i Oppland. Vi har mange sikre RUSTAD,får ikke napp!! Hva er det jeg gjør feil??Med vennlig hilsen TR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må i alle høve ikkje søkje på Rustad som etternamn, men som gardsnamn. Det er fleire Rustad-gardar i 1865 i Ø. Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for lynrask respons - men det hjelper ikke. Jeg bor på en av de tre Rustad - gardene,har derfor prøvd det meste - også å søke på ..sen-navn. Samme problemet hos RGI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du er definitivt ikkje dum. Derimot kan det tenkjast at eg er. Eg gjorde eit forsøk på å halda byane utanfor gardsnamnsøk, men miste ein del andre i staden. Det skal bli retta, og du vil nok finna Rustad.Når det gjeld Olena Johnsen er det vanskelegare. Ho kan i realiteten ha heitt kva som helst til etternamn i 1865. Det er rimeleg å rekna at i 1865 er oppført med faren sitt namn som etternamn. Men i USA kan ho t.d. ha valt å bruka mannen sitt. I alle høva har du rett i at ho er vanskeleg å finna i 1865 i Valdres.Når det gjeld manglar er 1865 rekna for å vera rimleg sikker, sjøl om det heilt sikkert manglar eit og anna menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

FT 1865 for Astridbraaten, Nordrehov, Buskerud: Oline Johnsdatter 9 år. Det betyr at ho er fødd i 1857 (folketellinga blei gjort 31. des. 1865, og Oline er i sitt niende år, blir ni år.)Du kan skrive dei navna du kontroll-søkte etter. Det er gøy å gå på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jan Oldervoll,dette er litt åpen ros : Du yter mer service enn det som rimelig kan forventes! Vent derfor med å eventuelt svare på dette til det passer deg:Fotsatt i mitt søk etter denne Olena har jeg som kontroll på systemet (folketelling 1965 ) søkt på kjente i Ø.Toten. Joda,nå får jeg opp Rustad-gårdene,men om jeg f.eks. søker på Edward (f.1847 ) eller Nils (f 1849 ),begge etternavn Rustad,får jeg ikke svar. Enten er det store hull - eller så er jeg dum likevel ?? (Har også forsøkt landsomfattende søk )Et annet spørsmål:Er det mulig med et mer landsomfattende søk på utvandrere? F.eks har jeg i USA funnet emigrasjonsår 1874 på tidligere nevnte Olena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Forventar du kanskje at du skal finne dei med etternamnet Rustad, har du problem. Dei er registrerte med farsnamn Nilsen (eller var det Nie..) og ikkje vanskelege å finne.Min konklusjon er at du ikkje er dum, men kanskje har søkt litt i feil rekkjefølgje eller med feil kriterium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når det gjeld emigrantar må de vera litt tolmodige. Me arbeider med dei no, og vil venta til me er ferdige med registreringa før me lagar det endelege systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.