Gå til innhold
Arkivverket

[#324] Tør jeg spørre?


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Som nybegynner har jeg allerede stilt en del "dumme" spøtsmål - og fått mange gode svar og hyggelig hjelp fra både J.O. og andre! TAKK! Her er ett til - skal forsøke å være konkret i spørsmålsstillingen: Har søkt etter en bestemt utvandrer med lite opplysninger i ryggen. Fant en MULIG riktig familie under emigranter/protokoller/Utvandrersenteret I Stav. Bosted:Brandval(Solør),utv. 1873 Forsøkte å spore familien tibake dit v.h.a. folketelling 1865,fikk ikke full klaff (for store sprik i alder,navn. o.l. på enkelte av familiemedlemmene) Forsøkte så landsomfattende søk etter navnet MARTIN JOHANNESEN og med variabler av etternavn. Fikk det ikke til - får som oftest da kun opp Bergen,selv om jeg får klaff når jeg søker kommunevis??? Gjør jeg noe galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du søkte med fn. MARTIN en. JOHANNESEN skrevet fullt ut så begrenser du nok søket for mye. Prøv heller med fn. MARTIN og en. JOHAN og sett hake for litt flere skrivemåter når du går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tort Rustad

Takk T.A. Fotsatt får jeg opp resultat kun fra Bergen,dessuten ER det i hvert fall i Solør-kommunene FLERE som heter MARTIN JOHANNESEN. Ettersom fornavnet er sikkert,burde jeg finne ALLE M + Joh...... ved å søke på fn Martin + en "begynner på" Joh/Johan/Johann o.l. event med hake? Ett eller annet gjør jeg nok galt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er bare i Bergen etternavnet er skreven fullt ut som Johannesen. I Solør som i resten av landet er det skreven Johannes/Johanness eller liknande. Og i landsøk på Digitalarkivet må du hukke av for alle mulige variantar nøyaktig. Når du først skriver bare begynnelsen av navnet, får du ei liste med alle mulige variantar som eksisterer. Du må så gjette korleis den du er ute etter kan ha blitt skreven i folketellinga.I RHD arkivet er det nok å skrive begynnelsen på navnet.I 1865 var det ennå vanlig bruk av patronym som etternavn. Navnet viste kven dei var son eller datter til. Ei jente kunne ikkje heite Johannesen. Ho heitte Johannesd = Johannesdatter.I 1900 er det blitt litt meir vanlig å bruke slektsnavn som nå, og å skrive sen-navn fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ved landsomfattende søk vil du ikke finne dem som ved tellingen er bosatt på fødestedet (fødested T). Notert alder ved tellingene er ofte ikke korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.