Gå til innhold
Arkivverket

[#333] Digitalisering - Emigrasjon


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Dette blir nesten det samme spørsmålet som spørsmålstilleren foran meg: Hva er med, eller hva er det som mangler under "emiganter fra hele landet"?? Når jeg f.eks søker på emigranter fra Hurdal som jeg vet utvandret, finner jeg dem ikke.Forøvrig:Mine tidligere spørsmål er løst; har funnet US- slekt!! Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Yngve Nedrebø skriver i innlegg nr. 634 i debattforum nummer to:"Databasene inneholder i sum ca. 760 000 navn. Totalt skal det ha utvandret bortimot 900 000. Og enkelte personer dukker opp flere ganger, men skal i statistikken telles bare en gang, andre er utlendinger på reise gjennom Norge,og kommer ikke med i statistikken, atter andre var på ferd til Sør-Afrika eller Australia, og er ikke med i utvandringsstatistikken Norge-Amerika.De databasene vi har lagt fram er følgelig langt fra komplette i forhold til "virkeligheten", og databasene er heller ikke helt komplette i forhold til de bevarte emigrantprotokollene. De er ajour per 28. juni 2000 i registreringsarbeidet vårt. Det gjenstår å registrere de seks eldste protokollene for Trondheim, det gjenstår å fulle ut noen hull i Kristiania-materialet, og noen små i Kristiansand. De vil bli gjort ferdig over sommeren."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å komme tilbake til en gammel kjepphest; det er fremdeles hull i materialet for Christiania 1869! Med utgangspunkt i båten "Helvetia" som gikk fra Christiania 5.5.1969:Den er fremdeles registrert med 188 passasjerer selv om den de facto hadde 265 passasjerer (ref. film # 841). Det kan se ut som om registrator må ha hoppet over en dobbelside. At det mangler noe i registreringen kan sees av det er hull i de løpende reg.nr. i emigrantptotokollen i DA. (Kopi av imigrantprotokoll fra Quebec viser dessuten at "Helvetia" ankom med 265 passasjerer i juni 1869).Det er ikke bare for Christiania 1882 - ... hvor det er trengs en komplettering!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Skaugvoll

I emigranter fra Trondheim 1893 - 1900 står det et årstall i kolonnen til venstre. I kolonnene litt lenger til høyre står det "Kontraktsdato" og "ekspedisjonsdato". Hva er relasjonene mellom disse årstallene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.