Gå til innhold
Arkivverket

[#341] Emigranter fra Oslo


Gjest K.Sandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest K.Sandberg

Når jeg skal søke på emigranter fra Oslo, blir overskriften "Emigranter fra hele Norge" og jeg finner ikke personer som jeg tidligere har funnet under Emigranter fra Oslo. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meningen var å samle alle emigrantene i en stor fil. Det viste seg imidlertid at filen fikk for mange variabler i en del felt til at vi kunne få systemet til å håndtere den. Derfor måtte filen i all hast deles opp: emigranter for hele Norge 1 og 2. Dessuten samlet vi materiale for de ulike havnene. Men Oslo var Kristiania, og i våre lister har begge betegnelser vært brukt, resultatet er blitt at de 11230 emigrantene som står oppført under Kristiania (Oslo) ikke er kommet med under Oslo. De ligger i Emigranter hele Norge del 1, men mangler i Oslo 1867-1930.Oslofilen skal altså ha 259 039 personer, ikke som nå 247 809. Vi skal selvsagt ordne dette, men kan i første omgang vise til de to filene for landsdekkende søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

The emigrant rolls are found in Statsarkivet i Oslo. They will be computerized later this year, and will be published here at the end of this year.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.