Gå til innhold
Arkivverket

[#346] IP-nr./e-mail adr.


Gjest Vivian W.Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei!La akkurat inn et innlegg i debattnr. 1520 (K.Alfaret)i forum 3. Syntes det var bra med et felt for e-mail adr. som fylles ut. Da jeg sjekket e-mail'en mottok jeg en mail fra DA om at en person med med min adresse hadde lagt inn et innlegg i forumet, og også hvilken maskin dette kom i fra. Er det meningen at alle brukere som registrerer "mail" adr. sin får disse meldingene hver gang en annen person legger inn innlegg? Synes vel heller at disse meldingene skulle gå til redaktøren og ikke ut til alle og enhver mann. IP. nr og e-mail adr. bør vel ikke publiseres på denne måten, med tanke på hva "morsomme" mennesker kan sende i vei med "mailer" o.l.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jeg deler Vivians synspunkt om at det er upraktisk å få et tilbakesvar i innboksen hver gang man har skrevet et innlegg her i debattforumet. På den annen side er det bra å ha kontroll med at ingen misbruker ens adresse eller liknende. Jeg kunne derfor i stedet tenke meg følgende løsning: Man innførte et innloggingssystem hvor man som første gangs bruker fyller i dagens opplysninger om forfatter, hjemsted, e-post SAMT et passord. For fremtiden ville det da være nok å logge inn med et brukernavn (e-postadrssen) og passordet. Man kunne da tenke seg at resterende opplysninger kom opp automatisk, og at kun de første to vistes på skjermen når innlegget var lagt inn. Når man vel var innlogget kunne man så svare på det man ville, samt ha tilgang til å forandre på ens egne "kjernedata". Med dette systemet ville det være nok med et gjensvar fra debattforumet per mail FØRSTE gang man logget seg inn som bruker, så fikk man selv ta ansvar for at ingen fremmede fikk tilgang til ens passord og således kunne misbruke ens adresse. Noen andre synspunkter? Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det finst ein kar austpå som har som hovudmål her i livet å øydeleggja for Digitalarkivet. Han opererer med ei rekkje namn. For å kunna stogga denslags vil me gjerne ha e-postadresse. Men for at ingen skal kunna bruka andre sine e-postadresser utan å bli oppdaga, sender me melding attende til den som legg inn innlegg. Men berre til vedkommande.Me vurderer å laga innloggingssystem. Men for at at det skal vera noko vits i, må me ha manuell kontroll av identiteten. Og det kostar arbeid. Og det vil me helst sleppa.Generell innlogging er bra nok. Problemet er at me i tilfelle også må ha eit automatisk system for å senda attende opplysningar om gløymde passord og brukarnamn. Me skal tenkja på det.Me eg synest i og for seg at det er ille at ein barnsleg tulling skal øydeleggja for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No vil du få fyllt inn namn, heimstad og e-post, automatisk. Du kan sjølsagt forandra informasjonen så mykje du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Greit å få tilbakemelding via e-post, men eg fekk to likelydande etter å ha lagt inn EI melding? Og når de fyrst har fått bekrefta at "eg er meg", vil eg likevel halde fram med å få e-post for kvart innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eit lite ps til det med e-posten: i mailen står det om brukaren "han sit på.." ; kunne det kanskje heller stått "vedkomande sit på..", slik at vi damer slapp å bli såra og vonbrotne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.