Gå til innhold
Arkivverket

[#372] Problemer med emigrantsøk


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Jeg har i flere dager hatt store problemer når jeg forsøker å søke i den landsdekkende databasen med emigranter. La oss f.eks. si at jeg velger ut alle med bosted Bærum. Dersom jeg deretter vil ha alle med fornavn o, får jeg opp en liste som slutter med Nils. Alltid den samme Nils, uansett hva jeg søker, og dette til tross for at jeg på siden med de ti første med bopel Bærum vitterlig har en Ole, og det skulle være merkelig om det ikke fantes andre hvis fornavn begynte på o også. Jeg har også forsøkt å søke på fornavn begynner på t eller inneholder odor (leter etter en Teodor/Theodor) for hele landet, men bokstaven t ser ut til å by på store problemer. Hvorvidt det er jeg som gjør noe galt, min maskin som er "gal", eller det er databasen vet jeg ikke, men setter stor pris på om noen andre kunne komme med synspunkter. MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi har noen problemer med søk på fornavn og etternavn i denne databasen for det er så mange navnevarianter. Mens Oldervoll prøver å løse floken, kan jeg komme med en vei rundt problemet: Selvom du ikke får se noen av navnevariantene som begynner på o, velger du likevel å trykke på tasten 'Finn postane', men uten å ha markert noen av navnene. Du vil nå se et utvalg av alle med fornavn som begynner på o, her kan du fortsette å snevre inn til du finner "din" Ole. Søking på alle andre poster skal fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.