Gå til innhold
Arkivverket

[#374] For "tunge" søk?


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Når jeg bruker landsdekkende søk og søker i flere felt samtidig, får jeg så ofte meldingen "feil i visordet" eller "feil i finnfolk" og ett av kriteriene kommer ikke med. Er det ikke meningen at man skal kunne bruke flere felt samtidig? (Ikke gårdsnavn.) Vi får jo også råd om trunkering, bruk av klammer osv nettopp til dette bruket. Når jeg "trikser og mikser" for å begrense søket til akkurat det jeg vil ha med, blir det gjerne bråstopp. Et eksempel: Søker på Fornavn begynner på ber*l*t, Etternavn er lik kristiansen og Fødested lik *ania. Når jeg da har brukt "fire og et halvt minutt" på å fylle inn kryss på de aller fleste verdiene, får jeg meldingen: "Siden kan ikke vises". Hvis jeg begrenser meg og bare velger noen av verdiene, går det greiere. Jeg har fulgt med på debatten om tekniske problemer, men jeg kan ikke se at noen har nevnt dette. Begynner å lure på om det er min maskin det er noe galt med. Eller er det noe innlysende jeg gjør galt? Mens jeg er inne på kryss - det ble tidligere foreslått at man burde hatt en knapp med "velg alle". Det var visst ikke så lett å få det til å fungere. Hva med å la rutene der man skal krysse av være avkrysset som standard? Da kan man bare fjerne de få kryssene man ikke ønsker. (Har noen nevnt dette tidligere?) Håper dette ikke ble altfor uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har svara på problemet mange avkryssingingar ein del gonger; det vil setja for store krav til systemet. Eg skal sjå på 'Siden kan ikke vises'. Men det kan ikkje bli no ved semesteroppstart; nett n o er det andre ting som er viktigare enn DA, og som tek både dagar og netter. Men om ein par veker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.