Gå til innhold
Arkivverket

[#380] Gravsteiner på kirkegårder


Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg ser at det i Digitalpensjonatet er lagt inn liste over opplysninger på gravsteinene på en bestemt kirkegård. For en to-tre år siden registrerte jeg lignende opplysninger fra flere kirkegårder, nærmere bestemt: Kirkegårder i Røyken kommune (Slemmestad, Røyken og Åros). Kirkegårder i Lesja kommune (Lesjaskog, Lesjaverk og Lesja). Kvam kirkegård i Nord-Fron kommune, Oppland. Hølonda kirkegård i Melhus kommune, Sør-Trøndelag. Kirkegårder i Rauma kommune (Verma, Marstein (Kors kirke)). Er det interesse for å legge inn dette?? I tilfelle er jeg i tvil om hvordan overleveringen skal foregå. Hos meg ligger opplysningene på en Access database. Kan denne brukes eller skal jeg konvertere til en tekst-fil. Det som jeg har registrert er stort sett bare navn, fødselsdato og dødsdato. Tekster på gravsteinene er bare delvis registrert. Det er ikke lest korrektur på dette av andre enn meg.Kunne det være en tanke å legge ut en beskrivelse av fremgangsmåten ved slike overleveringer?? Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det enklaste er å senda Access-databasen; sidna den innehld alle opplysningar me trng (både feltnamn og data.Når det gjeld korrektur er vårt standpunkt at kunnskap om tilstanden er vel så viktig som tilstnaden i seg sjøl. Om folk veit at det kan vera feil kan dei forholda seg deretter. At du sjøl har lese korrektur er godt nok for oss.Registrering av gravsteinar er sjølsagt ikkje ei kjelde i tradisjonell forstand, men me har funne at det ligg så nære opp til at me gjerne legg dei ut i Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Helst vil me databasefilar som t.d. Access eller dBase. Excel går også bra. Textfilar som er laga frå databaseprogram (såkalla delimited-filar) går fint. Men då må me få med variabelnamna i tillegg. Word-filar i ymse format skaper ekstraarbeid, ofte så mykje at me ikkje klarer med det. Men det kjem mykje an på formatet. Det går godt an å senda ein prøve til oss så kan me sei om me klarer med det eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Jeg sendte inn Access-baser over folketelling 1885 i mai. Hvor lang tid pleier det å gå før det innsendte blir lagt ut, eller jeg eventuelt får beskjed om at de ikke kan brukes?Når det gjelder digitalarkivet, skulle jeg ønske at det kunne deles inn i f.eks. fylker. Slik at en slipper å se gjennom alle for å se hvor dataene er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Her er det tydligvis noe som har forsvunnet, det er veldig beklagelig. Har du anledning til å sende databasen en gang til? Det er også veldig viktig at en bruker digitalarkivet@uib.no som mottaker så er man sikker på at det kommmer fram til de rette personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er nok min feil. Eg fann filane i mappa mi, og du treng ikkje senda på nytt. Til andre: det er viktig at ting vert sendt til digitalarkivet@uib.no. Då kjem det både til meg og til Anette Clausen. Sidan det stort sett er ho som gjer arbeidet, ser eg normalt ikkje på det. Faren med å senda til olervoll@hi.uib.no er at eg trur at det kjem til digitalarkivet og tenkjer at dette tek nok Anette seg av. Og så går det som i dette tilfelle; at ingen tek seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.