Gå til innhold
Arkivverket

[#393] Format på filer til digitalpensjonatet


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

I hvilket format foretrekker dere å få materialet tilsendt i? Jeg har begynt en avskrift av viede i Hedrum, Vestfold 1751-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Access, dbase, Excel e.l er alt akseptabelt. Word vil me ikkje ha, det ers om oftast altfor mykje arbeid å konvertera.Elles er me svært glade for alle som deltek i den store dugnaden. Og også for alle dei som sender materiale dei har registrert til oss. Har du noko på lur så tenk over at det er rimeleg om du sjøl finn noko i Digitalpensjonatet at du då også yt.Om me skal registrera alle kyrkjebøker, ville det ta noko slikt som 20 år med den bemanning samfunnet har utstyrt oss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da passer det bra at jeg har begynt registrering i excel. Kirkeboka jeg har begynt på strekker seg over såpass lang tid at jeg neppe blir ferdig før jul med den tida jeg har til rådighet.Men kanskje kan jeg sende av gårde noe når jeg har kommet et stykke på vei, så kan basen bli komplementert senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Berre eit lite råd: Registrering av data i rekneark er ein litt skummel strategi. Eit rekneark lagrer dataene i celler, utan eigentleg samband mellom dei. Skulle ein vere uheldig å omstrukturere på dataene, som å sortere eit felt, KAN det medføre at heile tabellen blir øydelagt. Kårmannen på 80 får plutseleg ein alder på 3 år. Database-system baserer seg på postar med relasjonar mellom dataene, slik at alle data blir sortert når ein sorterer på éin variabel. sorterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er egentlig klar over det, og hadde foretrukket å registrere i access. Men jeg sitter og gjør dette arbeidet på UiO og der er ikke access lagt inn på maskinene som laveregradsstudentene bruker. På forespørsel fikk jeg beskjed om at siden behovet for access ikke hadde med fag å gjøre - jeg studerer fysikk der slekt har liten relevans :-) - ville ikke access bli gjort tilgjengelig.Så jeg får bare være forsiktig med å sortere og lagre endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

bare et par hint fra oss som allerede har levert noe stoff. :-)Bruker du Office 2000 så konverter til 97 utgaven før du sender. De har ikke 2000 i Bergen. En annen ting er at du bør unngå å bruke datoformat på kolonner med datoer når du registrer i Access. Konverter de kolonnene til tekstformat før du sender bidraget ditt. En fil jeg sendte endte opp med dobbelt sett med datoer (min dato: f. eks. 18.05.1878 + 00.00.00) på grunn av dette. Du kan også bruke ddmmåååå uten skilletegn, men jeg har funnet ut at dette ikke lar seg sortere riktig når jeg bruker flere databaser samtidig på min egen maskin. Og det er vanskelig å konvertere ddmmåååå i tekstformat til regulært datoformat (med skilletegn) etterpå. Så jeg registrer med dato format og kopierer basen, konverter til tekstformat og sender kopien.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.