Gå til innhold
Arkivverket

[#447] dårlige søkemuligheter


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Søking i folketellingene 1900 er ofte helt håpløst. Eksempel: Søker du etter Hans Jacob Hansen Berg er det ikke mulig å søke på BEGGE FORNAVN. Da ville jeg sannsynligvis fått noen jeg kunne se over, fordi denne Hans Jacob Hansen skulle være født ca. 1873. Jeg fikk opp atskillige tusen Hans Hansen og når jeg ikke vet hvor garden Berg er(søk på Berg gir over 500) blir det veldig mye å gå igjennom. Et søk etter: fornavn , etternavn gard og eller alder samtidig hadde vært ønskelig. Det ville også vært en fordel å kunne søke i et helt fylke, ikke slik som nå for hvis du velger Rogaland så må du etterpå søke i hver kommune for seg. Ønsket er: 1: søk i hele landet. 2: søk i et fylke 3: søk i en kommune. Vennlig hilsen Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg var på veg til å legge inn eit liknande spørsmål, og hengjer meg derfor på her: Er det råd å få til søk som inneheld mellomrom - som i dømet ovanfor "Førenamn som børjar på Hans Ja" eller som i mitt ferskaste problem, Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er mulig å søke på doble fornavn hos RHD. Prøv enkelt søk, fornavn begynner på 'hans ja' og etternavn begynner på 'hans' eller 'berg'. Der kan du også begrense hvilke fylker du ønsker å søke i, evt. hvilke kommuner innen et fylke.Avansert søk hos RHD har jeg ennå ikke fått helt taket på. Virker som om du ikke kan bruke trunkerte navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eit tips er å søkje på dei namna som er minst frekvente først, t.d. Ja.... i staden for Hans og Berg i staden for Hans... .Eit slikt raskt søkt i nemnde sak, gav m.a. resultatet Hans Jacob Berg i Fredrikstad, sjømann, f. 1872. Men eg veit jo ikkje om det er din HJHB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hans:Søk på to førenamn i landsomfattande søk ser eg kan ha noko for seg. I tillegg bør me få det til slik at gard og førenamn kan kombinerast. Men eg viser igjen til at me berre har 0,7 stilling til drifting, herav kan me bruka 0,1 til programmering.Landsomfattande søk gjev deg kommunane ordna etter fylke. Dermed kan du berre oversjå dei fylka du elles ikkje er interessert i. Om du meiner at me skal slå samn kommunar til fylke, trur eg det er lite aktuelt. Det vil føra til tyngre søk. Og då må me i tilfelle ta bort høve til å søka inne i termar (INNEHELD). Hugs på at dette er noko me og berre me har. Eg trur ikkje du finn ein einaste database som har noko slikt. Og det er nyttig.Kva du miener med søk i kommune, forstår eg ikkje heilt. Du kan då søka så mykje du vil i kommune?Aase:I landsomfattande søk er doblenamn klipte opp. Det vil sei at om du kan be om fleire, vil problemet vera løyst.Ketil:RHD kan tilby den typen søk dei har fordi du berre kan søkja i starten på termar. Står det Hansen Berg i etternamn, og du ikkje veit at han heiter Hansen, men berre Berg, finn du han aldri hos RHD. Hos oss gjer du det, om enn med litt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.