Gå til innhold
Arkivverket

[#454] Forkortet bestefar forsvant


Gjest Solveig Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Larsen

For vel et år siden fant jeg min bestefar i folketellingen fra 1900 ved å søke på fornavn og etternavn. Når jeg nå gjorde det samme kom navnet ikke opp på bostedet, som imidlertid er så lite at jeg kunne bla gjennom listene og gjenfinne bestefar med etternavnet Johansen - forkortet til Johans. Jeg ser at det er mange tilsvarende eksempler med sen-navn, så dette bør brukere flest være oppmerksom på. Selv hadde jeg aldri funnet på å bruke en forkortelse om jeg ikke fikk treff på navnet. Jeg fikk feilmelding da jeg skrev johans. (slik det står i manntallet), men uten punktum gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Søkinga fungerer noko onnorleis alt etter om du brukar landsomfattande søk eller søkjer i ein einskild kommune. I landsomfattande søk vil du finn både første og andre namn. Carl Johan vert funne både om du søkjer etter Carl og Johan. Her vert termen klipte opp i einskildord, og dermed forsivinn punktum. I kommunevis søk søkjer du direkte i termen, og punktum kan vera del av søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.