Gå til innhold
Arkivverket

[#459] E-mail adressen blir stående etter bruk.


Gjest berit knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest berit knudsen

Jeg har et problem, e-mail adressen og navn blir stående etter bruk. Dette kan ikke være riktig for da kan jo alle og enhver bruke min e-mail til å sende på. Det kan bli et stort problem for meg. Etter problemer med server i dag kl. 1700 fikk jeg ikke sendt denne e-mailen. Logget da av. Logget på kl. 1810 og der sto min adresse igjen. Dette gjelder både BRUKER OG TEKNISK. Sendt fra Riksarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette skyldes vel den Cookie som legges igjen på maskin for å forenkle sjekkingen. Dersom denne bare er maskinspesifikk og ikke pr bruker på en maskin så vil det nok være uheldig. Det samme gjelder dersom man skriver fra en nettcafe.Noen mailsystem på internett har et valg for om en slik Cookie skal lagres dersom man er på en åpen PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest berit knudsen

Hei her kom den igjen. Takk for svaret, men kan du være så snill å snakke norsk. Jeg skjønner ikke hva du henviser til, og da er det ikke til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Når du skriver en melding første gang så skrives dette inn i en liten fil som DA sender tilbake til din maskin. Dersom denne er knyttet til deg som bruker så er ikke dette et problem, men en forenkling slik at du slipper å skrive all personinfo hver gang. Jan O får forklare om dette er et problem på en 'offentlig' PC f.eks. på et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tor har heilt rett. Digitalarkivet legg att ein cookie på maskinen får at folk skal sleppa skriva inn namn m.m kvar gong dei vil laga eit innlegg. Ein cookkie (småkake) er rett også slett ei linje tekst som vert lagt inn på maskin, og som innheld namn, adresse og e-postadresse. Denne cookien kan vår servar og ingen andre lesa. Ein bestemmer sjøl om ein vil godta lagring av cookies. Svært mange Internett-tenester brukar cookies. Det vert gjort for å spara brukaren for arbeid med å identifisera seg sjøl heile tida. Der er difor ikkje lurt å slå av cookies. Men ein kan velja å fjerna alle cookies når ein avsluttar nettlesaren. Ein maskin som er offentleg tilgjengeleg bør vera sett opp slik.I Netscape forandrar ein oppsett ved å gå inn i EDIT (i menyen oppe), vel PREFERENCES og trykkjer ADVANCEDAccept all cookies Accept only cookies that get sent back to the original server Disable cookies For maskiner som er offentleg tilgjengelege bør ein velja det alternativ 2, for andre alternativ 1.I IE vel du TOOLS, INTERNET OPTIONS, SECURITY, marker Internet og trykkje knappen Custom Level. Då får du opp ei liste. Gå nedover til du kjem til Cookies. Der kan du setja alterntiv for 'cookies that are stored on your computer' og 'per-session cookies'. På offentleg tilgjengelege maskiner bør den første setjast til disable og den andre til enable. På andre maskiner kan begge setjast til enable.Eg kan også sjå om eg kan laga eit alternativ slik at ein kan velja direkte frå DA om ein vil lagra denne typen cookies eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.