Gå til innhold
Arkivverket

[#468] Feil ved trykk på Neste


Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Det har i de siste par dagene begynt å skje merkelige ting når jeg blar i en fil. Det gjelder i dette tilfellet Vigde i Sande. Eksempel: Jeg står på post 3511-3520, trykker på neste. Da kommer post 2711-2720 opp. Hvis jeg så trykker på Oppdater, kommer det riktige opp, 3521-3530. Når jeg da trykker på Heim, får jeg meldingen Feil i Hovudløkka. Dette har aldri hendt tidligere, hva er det som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er ikkje i stand til å få ein slik feil. Er det andre som opplever det same?Det har elles ikkje skjedd noko med programmet som skulle tilseia at ein slik feil skulle dukka opp no. Det har berre skjedd mindre forandringar i heilt andre deler av programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Feilen oppsto igjen idag. Den varte en periode og så var plutselig alt normalt igjen uten at jeg gjorde noe spesielt. Hvis det kan være til noen hjelp kom det hele tiden opp en side som lå 810 poster lavere enn den som egentlig skulle komme opp (2811 istf. 3621, 2821 istf. 3631 o.s.v.). Meldingen "Feil i Hovudløkka" kommer fortsatt når jeg trykker på "Heim". Kan det være noe galt på min maskin?? Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det einste eg kan tenkja som fører til eins lik situasjon er at kombinasjon av stor trafikk hos oss (m.a. kveldstid) i kombinasjon med at det går svært lang tid, fleire minuttar, frå du får fram ei side og til du trykkjer neste. Er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Forholdene var ikke helt som du nevner. Det var på natten, etter midnatt, og trafikken var ikke unormalt stor etter det jeg kunne se. Det var heller ikke vanligvis særlig lang tid fra jeg fikk opp en side til jeg trykket neste. Det var konstant feil en periode, så var plutselig alt normalt igjen. Idag hendte det en enkelt gang, ellers var alt normalt. For min del trenger du ikke å gjøre mer med saken, hvis fenomenet dukker opp er det bare å trykke Oppdater for å få den riktige siden. Hvis du vil, kan jeg gi beskjed hvis det hender igjen. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg glemte å si at meldingen "Feil i Hovudløkka" dukker opp rett som det er når jeg trykker "Heim". Det retter seg som regel også ved å trykke "Oppdater". Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Idag hendte det igjen. Denne gangen bladde jeg i Begravde i Sande. Feilen var standhaftig og slik at når jeg f.eks. skulle ha fått opp 2541-2550 ved å trykke på neste, kom i stedet 1741-1750 o.s.v. Men idag kom i hvert fall ikke "Feil i hovudløkka" når jeg trykker på "Heim". Kan det virkelig bare være på min maskin at det hender noe slikt? Det er vanskelig å forestille seg hva det kan være på maskinen som forårsaker det. Som nevnt før er det ikke vanskelig å komme forbi det ved å trykke "Oppdater", men det er jo litt irriterende. Dessuten er det jo noe som er feil ett eller annet sted, og det beste var jo om det kunne rettes. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg har opplevd noe lignende, f.eks. i Koppskatt 1683 for Bergen. Søker f.eks. på etternavn begynner på B; velger Bagge, og får to personer med henholdsvis nr. 3886 og 4303. Velger 3886, og får opp 3882 - 3891. Ved bruk av neste, får jeg opp 3896 - 3805; "mister" altså 5 personer.Samme problemet får jeg med f.eks. Koppskatt for Bergen 1689, Døpte i Bergen 1663-1816 og Vigde i Bergen 1663-1816. Også her blir 5 personer "borte" ved bruk av Neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg får det samme på IE 5.5.Årsaker ser ut for å være at 3886 er plassert midt på siden ved første oppslag. Neste som er 3886+10 plasserer 3896 øverst på siden. Tar du forrige vil 3886 være øverst på siden og du ser de du mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at det samme skjer med andre ang. ukjent fil, feil i hovedløkka. Dette skjer hver eneste gang uten unntak og til alle tider av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som sagt tidlegare; om du ikkje startar ut frå sida http://digitalarkivet.uib.no (t.d. ved at du har bokmerke på ein spesiell kommune, eller finn lenke til ein kommune hos nokon andre enn oss) vil du få feil når du trykkjer HEIM. Grunnen er at då er det ingen heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Feil i Hovudløkka dukker opp av og til uten noen synlig grunn ved trykk på Heim eller til og med ved trykk på Neste. Jeg går bestandig inn på Digitalarkivet på "normal" måte via hovedmenyen.Ellers er fenomenet som jeg har nevnt med at når jeg trykker på neste, så kommer ikke de 10 neste, men en serie på 10 som ligger mellom 1000 og 2000 nummer lavere, standhaftig. Det hender at alt går normalt en liten stund, og så kommer feilen igjen. Jeg begynner i grunnen å bli gundig lei av å måtte trykke på Oppdater hver gang.Er det virkelig bare jeg som opplever dette? Det skjer bare med store filer, med flere 1000 recorder. Denne gang var det gravlagde i Sande. Jeg kan ikke finne noe system i dette, det ser ut til å være uavhengig av tidspunkt på døgnet. Heller ikke kan jeg se at det er noen feil med maskinen ellers, den er virussjekket uten resultat.Hvis noen har opplevd noe lignende eller har noen fornuftig forklaring og aller helst en løsning på problemet ville jeg være meget takknemmelig.Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.