Gå til innhold
Arkivverket

[#469] Landsomfattende søk


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

I FT 1801 forsøkte jeg i kveld et landsomfattende søk med fornavn begynner på "Joen" - vel vitende om at der ville være veldig mange Joen'er på den tiden, fra alle fylker. Men kombinasjon med gårdsnavn er ikke mulig, og ikke alltid vet en heller gårdsnavnet - eller riktig fødested (FT 1865/1900). MEN ofte vet vi hvilket fylke personen levde i. Så mitt spørsmål: er det mulig å få en søke-kombinasjon av navn og fylke? Et landsomfattende søk med fornavn begynner på "Joen" i Hordaland, ville ha inngrenset/redusert resultatene en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er i og for seg mogeleg. Men eg forstår ikkje heilt kvifor. Det tek ca eit sekund på mi ISDN-liste å få fram lista over alle kommunane det finst ein Joen i. Å generer fylkeslista ville ta akkurat like lang tid som å generera landslista, så det er ingenting å vinna reint tidsmessig. Og om ein ikkje finn den rette i det fylke ein trur, vil ein no ha nabofylket oppe samstundes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ein klok mann skreiv ein gong her at det er latskapen som driv verda framover (namnet var visst Oldervoll) - og i latskapens namn er der ei anna endring eg kunne ynskje meg under slike store søk. Skal eg t.d. leite gjennom alle kommunane i Møre og Romsdal etter ein Jon, må eg rulle meg langt nedover sida for kvar gong eg vel ny kommune. Og det er travelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har venta på det. Eg er også plaga med det same. Eg skal sjå kva eg kan gjera med det. Problemet er at det fort kan føra til ekstra servartid, og det er eg ikkje viljug til å gje bort. Men la meg tenkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Aase!Ved å åpne "kommune-siden" i et nytt vindu (bruk øyre musknapp) slipper du å rulle nedover for hver gang. Dette ekstra vinduet kan du bare lukke igjen dersom du ikke fant rette person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg innrømmer så gjerne at det er latskap med i bildet her også. Mulig at det serveren ikke ville vinne noe rent tidsmessig. Men søker jeg på navn begynner på xx, må jeg klikke meg igjennom en lang liste av diverse skriveformer for navnet – for så å måtte fastslå at mange av dem ikke fantes i det fylket jeg forventer å finne personen. Som bruker ville jeg vinne noe, også tidsmessig, hvis jeg kun fikk opp de navn/navneformene som fantes i ”mitt” fylke.Et eksempel fra søk i FT 1801, etternavn begynner med Joh... Listen som kommer opp, viser først 12 med navnet joh – går jeg videre, ser jeg at ingen av disse bor i Hordaland. Det samme med noen andre helt tilfeldig valgte skriveformer som johnsd/johnsdtr/johnsdatter/johnsdatker f.eks. Der er jo nesten ingen grenser for mange måter det fantes å skrive enkelte navn på. Antallsmessig forekommer de forskjellige navneformene selvsagt ikke like hyppig. Jeg søkte på forskjellige former av johnsd(atter), tilsammen 92 personer – en av dem bodde i Bergen, ingen andre fra Hordaland. (Mulig at Hordaland ikke er det fylke som er best egnet som eksempel, men det er nå der jeg som oftest leiter etter folk.)Selvsagt er det ofte en fordel at nabofylker vises – det vil jeg jo heller ikke avskaffe. Men muligheten til å søke på navn i et visst fylke, ville i mange tilfeller gi litt ferre resultater - og dermed gjøre det mer ”behagelig” for oss å søke videre.En liten ting til slutt, siden Aase brakte inn temaet med å måtte rulle langt nedover siden. Landsomfattende søk gir som oftest en veldig lang navne-liste. Har jeg krysset av navn langt nede på listen, må jeg rulle helt opp til toppen igjen for å kunne gå videre. Jeg mener at jeg har spurt om dette en gang før: er det mulig å få en ”gå videre knapp” nede/på midten av siden i tillegg? Nå skal jeg avslutte ønskelisten for denne gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det første; å kunna avgrensa til fylke før ein får ut den lange lista med alternativ er for tida umogeleg. Søke med dei lange namnelistene ville på den måten så lang tid at systemet ville bryta saman. Det same ville skje om alle kryssa av for alle i den lange lista. Men her kjem dovenskapen inn; svært få vil gjera det. Avgrensing til fylke, derimot, vil føra til at folk til og med brukar søk som gjev mange tilslag i større grad enn no.Eg er samd i at det gjerne kunne vore ein ekstra knapp nede på sida. Men, på den andre sida, å klikka på den bevegelege delen av scrollbaren og lyta han opp til toppen tek ikkje mange tidels sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Nei, det gjør jo ikke det - egentlig. Men du vet hvordan det er, mye vil gjerne ha mer - og så blir en ofte så bekvem etterhvert. Da jeg skrev innlegget, mintes jeg nok forslag som andre har brakt inn - og som jeg til dels selv har karakterisert som overflødige. Jeg har ikke glemt det.Til det første: ok, jeg skjønner "faren" med det der - det hadde bare vært litt greit med en avgrensing. Også her kommer dovenskapen inn. Men det er jo lov å ønske/komme med forslag - at ikke alt lar seg omsette i praksis er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dersom ein kunne fokusere på eit fylke etter at søket var gjort, ville problemet etter mi meining vere løyst. Ketils metode var kanskje litt forenklande, men ikkje nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Den siste versjonen var nettopp en hyggelig overraskelse! Strø noen ideer, og la Jan Oldervoll få tenke litt - et fantastisk flott og "behagelig" søkesystem kan bli resultatet.Og dermed måtte jeg "teste" litt, og fant dette: etter valg av navn/gårdsnavn vises øverst "ingen personer med denne gjevne kombinasjonen funnen" - selv om en lang fylkesliste vises. Mulig at denne feilmeldingen også kom opp tidligere, jeg har bare ikke reagert på den før.Søker jeg på gårdsnavn i 1801 viser begge spaltene feilmeldinger helt nederst, til tross for at listene ser ut til å være fullstendige - til venstre "Feil i kommunelenkene" og til høyre "Feil i ReadString 4 103". Søk på etternavn viser ingen feilmelding i listen til høyre.Søkte så på gårdsnavn begynner på Strøm...i 1865. Jeg valgte to gårder før jeg gikk videre - 222 Strømmen og 1 Strømmene. Begge søk gir feilmelding i høyre felt, "Feil i Hovudløkka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hallo Britt,Eg såg ikkje siste innlegget ditt før eg skreiv mitt. Eg oppfatta på ingen måte innlegget ditt som kritikk, berre som ei helpande hand, som eg set stor pris på. I det heile er eg svært takksam for alle innspel til forbetringar; både dei eg nyttar meg av og dei andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette fungerte bra!Overskriftene bør riktignok justeres litt. Frekvens til venstre gir nå valgte gårder/hus i kommunen. Til høyre er det litt mer smak og behag: .. personene som var på gården .. ? ... detaljer om gården...? , eller det som står nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.