Gå til innhold
Arkivverket

[#483] "Alt for mange verdier til å bruke alle"


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Jeg skjønner at ALLE-søk er ressurskrevende. Jeg har i de siste dagene fått denne feilmeldingen flere ganger. Da har jeg først innskrenket med søk på navn/gård begynner på..., ofte også med videre innskrenking inntil jeg har en liste over 20-50 personer. Men også da er det ikke mulig å søke på alle i dette utvalget - noe som tidligere var mulig, da fikk jeg opp alle disse 20-50 f.eks. Er det så at søk på Alle ikke lenger er tillatt/mulig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er no som følgjer: Når du operer på heile databasen (før du har føreteke noko søk), vil ALLE berre virka dersom det er 500 eller mindre ulike termar i basen. Er det meir får du meldinga og søket blir oppfatta som ER LIK. Etter at du har føreteke den første innskrenkinga, vil ALLE alltid virka, uansett kor mange det måtte vera att. Den som er lur klarer dermed å finna ut korleis ein i alle høve skal få til å bruka ALLE. Og det er greitt for meg; resultet er i alle høve at ein får redusert ALLE-søka. Elles ønskjer eg meg at det vart mindre INNEHELD-søk på store basar; særleg emigrantar frå Oslo og Trondheim, og kyrkjebøker frå Sogn og Fjordane. Me skal prøva å gjera noko slik at det blir mindre aktuelt. Me vil helst ikkje avgrensa retten til å gjera det, sjøl om me har tenkt tanken å slå det av frå 9 til 11 om kvelden. Dermed blir me også svært glade om du helst arbeider med desse basane til andre tider. Men igjen, me skal sjå om me kan gjera noko slik at funksjonaliteten blir den same, men tidsbruken mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg er redd det bare er to måter å (frivillig) begrense bruken av "inneheld". Det ene er å standardisere dataene - noe vel de færreste ønsker - eller å la søket gå etter "det fonetiske alfabet", altså at søker du etter verdiene V, F, C, T osv... så får du OGSÅ svar for W, Ph, K, Th... osv. Det er vel noe sånt Mormonerne bruker på FamilySearch? Og har man først (menneskelig) resurs så kan man vel med det samme også fortelle maskinen at (s)sen=(s)son=(s)søn(n)=... og at datter=dotter=dtr=... osv. Så deilig vi som brukere hadde fått det da - og du hadde fått mindre press mot maskinen(?) hvis søkene ble enklere... Men ikke sperr "inneheld" for oss - JEG har i hvert fall ikke tålmodighet og fantasi til å klare meg uten...Vel-vel, et par timer i verste "rushtida" om kvelden skal jeg vel overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det kunne vel og vere eit tips at dei av oss som søkjer mykje i kyrkjebøker for Sogn og Fjordane, gjorde det frå www.sffarkiv.no, i alle fall i "rushtida"? Arbeidsmåten blir litt annleis, men det kan ofte gå raskare der, m.a. ved at du kan søkje på fornamn og farsnamn under eitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.