Gå til innhold
Arkivverket

[#497] Menyene i Digitalarkivet


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Dere har for så vidt flotte og oversiktlige menyer i Digitalarkivet, men jeg kunne tenkt meg et alternativ der menyene hadde sted som overordnet begrep. Kanskje det går an å foreta en sortering i menyene som fører til at f.eks. Bergen kommer på topp, og herunder de filene som til enhver tid er tilgjengelige for Bergen - med aktuelle årstall. Det kunne man spart mye tid på som bruker ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Går du inn under "Dagens kommuner" el. Kommuner på kildetidspunktet får du jo fylkesoversikt. Etter videre utvalg vil du finne alle de kilder som er tilgjengelige for f.eks. Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tipset! Sånn er det når jeg bare har brukt "Kjeldetype" hele tiden. Jeg ante faktisk ikke at disse valgene var noe mer enn en oversikt over kommunene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

me er klar over at svært mange ikkje utnyttar systemet vårt så godt dei kunne. Me vil prøva gjera noko med det. Me er ma.a. i ferd med å gjera hjelpesystemet betre. Utan at me me eigentleg trur det hjelper. Det blir ikkje brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nei, jeg leser ikke så ofte hjelpen. Men kanskje valgteksten kan endres? F.eks. Meny pr. kommune, kjeldetidspunkt | Meny pr. dagens kommune | Meny pr. kjeldetype? Egentlig er de første valgene mer interessant ann de siste.Eller man kunne ha en rullemeny som viste alternativene..Jeg vet ikke om dette er noe bedre, men andre har kanskje forslag? Ellers så er det jo ofte "Dagens tips!" på sånne sider. Er det en mulighet til å fortelle om hvordan man utnytter systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du er ikkje alleine om å bli skjermblind. Det blir me alle, meg sjøl inkludert. Men no stpr det faktisk:Meny ordna etter: Kjeldetype |Kommune/pgj på kjeldetidspunktet |Dagens kommunarSjølsagt kunne eg flytta den innleiande teksten inn på kva av dei. Men det er også eit spørsmål om plass. Mange brukar framleis små skjermar.Dagesn tips har eg ingen sans for, korkje her eller andre stader. Men me skal prøva løaga betre hjelpesider, og så får dei som vil bruka dei. Og dei av oss som ikkje plar gjera det (eg er ein av dei), får fomla oss fram som best me akn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Om utvalg pr. kommune/pr.gjeld er mer intessant enn etter kildetype kan vi vel ha delte meninger om. Selv bruker jeg som oftest kildetype. Meny-utvalget slik det er i dag, synes jeg er greit. Jeg arbeidet selv lenge med en liten skjerm, og måtte da rulle nedover i listen for i det hele å kunne se alle meny-utvalg. Derfor stemmer ikke jeg for lengre tekster i menyene!Jeg hører også til dem som sjelden bruker hjelpe-siden - ikke fordi det ikke kan være nyttig, men som oftest fordi jeg overser den, ikke gidder, eller helst vil prøve meg frem. Yrkes-messig vet jeg også at hjelpe-sider generelt sjelden blir lest - uansett hvor gode og informative de måtte være. Kanskje også en følge av "skjermblindhet". Men noe sånt som Dagens tips ville nok lide samme skjebne som hjelpesidene - ikke alle leser slikt.Her er menyene helt tydelig ordnet etter:... Alt som er skrevet med blå skrift på disse sidene er lenker - også fylkesoversikten under "dagens kommuner". Klikker jeg på et av disse fylkene, kommer jeg videre til kommuner/prestegjeld i dette fylket, osv. Så hvorfor ikke bare prøve seg frem med de lenkene som allerede er tilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette handlar eigentleg ikkje om å vere "skjermblind", men om å sette seg inn i kva DA har å by på. I vår blinkande tidsalder er det sikkert nokon som sankar ikon som sprett i hytt og pine, eller ikorn eller anna som kjem pilande fram frå krokane med meldingar etter kvart som pilen vert dregen over sida. Men slikt gjer ein verkeleg skjermblind. Ver difor glad for at lenkene på DA står stille, og er skriven i eit forståeleg språk. Gløtt bak dei og sjå kva dei inneheld. Det er ikkje fleire av dei enn at vanlege folk etter kvart finn ut kor dei kan finne det dei søkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I botnen ligg vel eit endå meir generelt grunnlag, nemleg den leveregelen som dei fleste av oss ser ut til å følgje: Bruksanvisning er noko du tek fram når alt anna har slått feil. Dette gjeld vel DA like godt som vaskemaskiner og flatpakka møblar, er eg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg hører faktisk til blant dem som har beholdt min gamle 14" skjerm. Men jeg ser utmerket på Digitalarkivets sider. Og "Meny ordna etter" begynner ikke helt til venstre på linjen. Og hjelpen er helt fint leselig, i motsetning til Microsofts sider som jeg alltid må printe ut for å kunne lese.Jeg kunne tenke meg å skrive: Meny kjeldetype/Meny sted (før)/Meny sted (nå)eller "tidligere sted"/"dagens sted" (det ble kanskje ikke nynorsk?) Det bør jo være kort, med teksten mest mulig samlet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg veit godt at mnge har gamale 14" skjermar, og i tillegg er det mange som har nye fjorttommarar; på sine bærbare. Ein av dei tingene me prøver å passa på er at ting blir leslege også på slike skjermar. I tillegg prøver me å la vera å forandra oppsett for ofte; det skal vera ein god grunn til å forandra. nett no har eg eg kjensle av at det ikkje er det. Men me tek med oss alle gode idear og vil dra dei fram når me ein gong i framtida skal gjera forandringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.