Gå til innhold
Arkivverket

[#513] Emigrantprotokoller


Gjest Arne Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Egner

Et spørsmål til en hardt prøvet administrator. Når jeg går inn for å søke etter personer som er emigrert så vet jeg ofte hverken når eller fra hvilken havn utreisen foregikk fra. Ville det være en ide å omorganisere eller parallelt opprette undergrupper/databaser slik at samtlige emigranter uansett utskipingshavn innen f. eks. 5-årsbolker ble samlet i enhetlige søkbare delbaser? Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me arbeider med å laga landomfattande søk, også for emigrantprotokollane; kunne i og for seg sett det i drift i denne dag. Men problemet er at i motsetnad til folketeljingane er protokollane basert på få og store basar. Eit visst trinn i søket ville med det noverande systemet vera for ressurskrevjande til at me vågar setja det i drift. Men me har ein ny versjon av søkesystemet under utvikling, der ein slik flaskehals ikkje kjem til å eksistera i same grad. Dette reknar eg med å ha ferdig om ikkje alt for lenge (bevisst upresis).Elles vil di løysing vera god, og det er klart at me bør vurdera ei slik løysing. Det kan til og med tenkjast at landsomfattande søk bør bsera seg på ei slik løysing. Skal tenkja på det. Men så er det Are Gustavsen, då. Er kyrkjebøkene uetisk, vil vel ei slik løysing vera å samanlikna med (kjelde)mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Noen kverulanter og "petimetere" vil der alltid være. Ingen av dem har hittil klart å samle massen av DA-brukere bak seg, så ikke synes jeg at disse kranglefantene skal få forhindre videre-utviklinger som kan gjøre DA enda mer bruker-vennlig.Om landsomfattende søk på emigranter for ca. 10års? perioder kan bli innrettet parallelt til de aktuelle databasene, så blir jo kildene heller ikke myrdet. De som legger mest vekt på etikk, kan jo fortsatt hangle seg igjennom emigrant-listene per havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.