Gå til innhold
Arkivverket

[#515] Linker til kilder som dekker større områder


Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg savner linker fra de geografiske menyene ("Kommune/pgj på kjeldetidspunktet" og "Dagens kommunar") til f. eks. manntallet 1663-66. Eneste måten å finne disse er å gå via kildetype. For enkelte fylker finnes det kilder kategorisert under "heile fylket", f. eks. kartsamlingen ved SA i Stavanger. Hadde det vært mulig å få tilsvarende linker for alle databaser som ikke passer inn på kommune/prestegjeldsnivå?Bonustips: Under "Kommune/pgj på kjeldetidspunktet" for Vestfold, figurerer kommune nr. 709 uten navn. Det viser seg at dette er en link til Hedrum, med Kristian Hunsgårds database over viede i Hedrum i Digitalpensjonatet. Men Hedrum er også oppført som kommune nr. 0727, der det finnes linker til folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I prinsippet samd, men ikkje i praksis; me veit rett og slett ikkje kva område manntala dekkar. Nokon av oss måtte i tilefelle setja oss ned ein dag eller to for å finna ut av det. Og det har me ikkje tid til. Særleg ikkje no når staben vår er redusert frå 0,7 stilling til 0,2. Anette har fått sene betennelse i høgrehanda. Tru kva det kjem av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Har de budsjett nok til å kjøpe ein rull idrettstape? Riv av ca 25 cm og legg fast rundt handleddet medan underarmen ligg på bordet og handa er løfta litt opp frå bordplata. Dette førebyggjer (og av og til kurerer) denslags ufjelde. God betring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Andersen

Nød bryter alle lover ! Håper redaktøren er enig. Det gjelder Anettes arm. Prøv etterhvert å gå over på venstre arm ved bruk av musa. Det tok meg noen uker, men jeg er spart for alle senere problemer. Så får vi forhåpentlig fortsatt den utmerkede service som vi alle setter så stor pris på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det skal nok gå bra; Bente (Kopperdal) storma til og gjer jobben. Så me er nok attende til 'full' bemanning. Eller neste. Eg er litt redusert sjølv også. Skulle tøffa meg i slalomløypa på turski på søndag. Men så var det lite snø og ei lita fjellbjørk som stakk opp or snøen. Bjørka rauk, saman med eit ribbein. Så fortel meg ikkje morosame historiar. Gamle folk skulle halda seg heime i sofakroken og sjå på dei me betlaer for å gå på ski for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Heisan og GOD BEDRING, men som formann i Veteran SK (Skøyte(løper)klubben) er jeg selvfølgelig helt uenig i at gamle folk skal "halda seg heime og sjå på". Klart vi må ut på isen eller ut i bakken! Hvorfor er det bare de SMÅ barna som skal leke og ha det gøy? Hilsen "Norges dårligste skøyteløper i klassene under 70 år", Tom Askerøi (47)PS Pers'er oppgis på forespørsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ang. mitt eksempel med manntallet 1663-66, så er jo det allerede sortert under fylker under "Kjeldetype"-menyen (om enn noe upresist).Et annet (bedre?) eksempel er den nylig innlagte koppskatten 1645 for Indre Sogn, som kan være vanskelig å finne da den ikke er klassifisert under fylke. Tviler på at det vil ta så lang tid å bestemme hvilket fylke denne inneholder data for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Gamle folk og gamle folk, fru blom ..... så lenge eg ikkje finn dagens utgåver av Jan Oldervoll og Tom Askerøi i til dømes FT for 1865 vil eg helst rekna begge to som YNGRE folk. I alle fall mykje yngre i høve til dét tidsrommet- og tidsperspektivet ein vanlegvis opererer med på DA.(Dersom eg no tek feil med omsyn til førekomst i gamle folketeljingar, og det hender jo av og til, - så vil eg i staden nytte høvet til å gratulera med 150-årsdagen (- eller noko i den duren)) .....Mvh., & god betring! frå Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk for råd om pleie av armen. Jeg var nok litt for sein med å skifte over til venstrehåndtering av musen, men nå er jeg blitt en kløpper! Jeg er også blitt veldig flink til å skrive med en hånd på tastaturet... Jeg kan ikke bruke høyrehånden min på en stund til, jeg har nemlig pådratt meg en tennisalbue, betennelse i muskelfestene rundt albuen, og for sikkerhets skyld har jeg gåttt så lenge med det, at det har satt seg betennelse i skulderen også. Ikke særlig artig, men jeg håper fysioterapi og akupunktur skal få meg tilbake i jobben snart. Så dette får være en advarsel til alle DA-brukere og andre som tilbringer mange timer foran en PC: "Lytt" til armer og skuldre, det er ikke meningen det skal gjøre vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om det var så vel at vi så gjorde. Men det er nok diverre heller slik som min no avdøde biolog-ven sa då kan gifte seg oppatt: "Mennesket er det einaste pattedyr som ikkje lærer av erfaring"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr senebetennelse. Sikkert mange kjerringråd ute å går, men det å gå lange turer (1-2 t/dag) helst i ulendt terreng, og slenge litt med armene/skuldrene er et viktig suplemenet til div terapeuter - hvis det ikke gjør vondt. Billig og enkelt. Viktig å holde sirkulasjonen på topp samtidig som det gir masasje og genererer endorfiner. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.