Gå til innhold
Arkivverket

[#521] 1523 er ikke Ørskog


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Når jeg går inn på "Kommune/pgj på kjeldetidspunktet" - Møre og romsdal - 1523 Ørskog så tilbyr maskinen meg 1523 Sunnelven i div stavinger for alle folketellingene. Omsider fant jeg ut at Ørskog også hadde nummer 1527 og at det må være merkingen av 1523 ved opplisting av kommuner som er feil. Bare så det er sagt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hmmm? Var det ingen Jan som ville svare på dette eller? Jeg har akkurat fastslått at feilen ikke er rettet. Du får fremdeles ikke opp Sunnelven (eller hva det nå måtte hete idag) som kommune under Møre og Romsdal. Men du får opp data'ene hvis du klikker på den Ørskog'en som har Sunnelvens nummer. Det er kanskje ikke store feilen, men for meg som ikke er så stiv i kommunenes nummer tok det litt tid å finne at Ørskog sto to ganger og at det var den siste som var riktig... Så er det nevnt en gang til avMasakråka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

'1523 Ørskog' skal vere '1523 Sunnylven'. Sunnylven var kommune frå 18. april 1838 til 1.1.1965. 18. april 1838 vedtok "Nordalens Prestegjelds formandskab" å skilje ut Sunnylven og Geiranger sokn som ein sjølvstendig kommune.Kommunenummeret i Digitalarkivet er basert på NSD (Norsk samfunnsvitenskapleg Datatjeneste) sin kommunebase. Av ein eller annan grunn oppstår '1523 Sunnylven' i kommunedatabasen først i 1862.Uansett: Det betyr at gardane i Sunnylven og Geiranger vil du finne under '1524 Norddal' i 1801-teljinga, og under '1523 X' i 1865- og 1900-teljinga. I dag er alle desse gardane under '1525 Stranda'. Det er eit unntak frå dette: Fram til 1848 tilhøyrde gardane Brekke og Vollset til Stryn i Nordre Bergenhus Amt (Sogn og Fjordane). Forvirra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg plar venta med å svara til eg har tid å sjå på feil, Og no har det ikkje. Grunn: Førelesingar kvar dag, og i tillegg ein servar som har børja stogga litt vel ofte. Problemet er at det ikkje skuldast feil i mine program, men i andre sine. Og dei er vanskelegare å gjera noko med. men no har eg kontakt med ein russar i Sveits som har vore ute for det same. Og då blir det kanskje ei råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Til Jan: Er vant til (bortskjemt med) at du svarer til alle døgnets tider. Var bare redd du hadde oversett den - eller at jeg ikke hadde gjordt opplysningen forståelig. Beklager.Til Arne: Selv var jeg på jakt etter Ørskog, men sa fra av hensyn til dem som var på jakt etter 1523. Fint at du hjelper til!Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest tom askeroi

Hva skal jeg si?? Nå har 1527 fått navnet Sykkulven og peker til en telling derfra, men 1523 heter Ørskog og peker andre(?) tellinger i Sykkulven, mens tellingene fra Ørskog ikke har noen pekere såvidt jeg kan se. Så her er det fremdeles noe gæærnt - og det har snarere blitt verre enn bedre... Jeg skulle ikke sagt noe første gangen - jeg fant jo Ørskog dengang... Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt eg kan sjå er alt rett? Beklagar at det er litt svakare seørvis her for tida. DA har redusert bemanning pga sjukemelding, og i tillegg har eg hatt så mykje å gjera i jobben min at det har vore litt mindre tid til DA. Og når me så har hatt servar-trøbbel i tilegg, vart det som det vart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jo-jo, hvis både 1523 og 1527 skal hete Ørskog så ser det riktig ut nå...Beklager at jeg maser - jeg skjønner ikke helt hvorfor for jeg har jo funnet det jeg skal ha forlengst - men når han først har sagt A...Ellers er ikke stress sunt for "oss gamle" så vær forsiktig, hold heller service'n på lavnivå VI HAR IKKE RÅD TIL Å MISTE DEG !!!Med vennlig hilsen Tom AskerøiPS Hvordan går det med skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No er eg forvirra. Hos meg kjem det, så vidt eg kan sjå Sunndalen for 1523 og ørskog for 1527, overalt. Men eg kan ha oversett noko, Tom. Forklar meg.Når det gjeld stress, er eg ein miestar i å handera det; eg blir aldri stressa. Det er lite som er viktig nok til å kava seg opp over. Men arbeid må gjerast, enten det no er her eller der.Og skaden er bra. No kan eg le utan problem. Takk for omtanken, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Godt å høre (lese) at du kan le igjen. Når jeg går inn på "Kommune/pgj på kjeldetidspunktet" og velger "Møre og romsdal" så kommer både 1523 og 1527 med tittel Ørskog. Det er hele "problemet". Klikker du på 1523 Ørskog får du opp Sykkylven og klikker du på 1527 Ørskog får du opp Ørskog. Så merkingen/navningen til 1523 ser feil ut på meg - jeg ville trodd det skulle stå 1523 Sykkylven? Fortsatt God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg lurte på om det var meg det var galt med. Dagens kommunar er så komplisert at det lyt venta til etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Uff, dette ble en lang diskusjon om (nesten) ingenting.Jeg beklager at jeg har forvirret og forårsaket endringer til nye feil.Men situasjonen nå (eller i hvert fall sist jeg var inne og så etter) er at 1523 og 1527 har samme "tittel" men forskjellig innhold. Da går jeg ut ifra at en av dem er feil merket.Gjør vi ikke dette vanskeligere enn det er?Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Enig med deg Tom. Men la meg nytta høvet til å forklara:Namnet på ein kommune førekjem tre stader: I sjølve databasen, slik du ser det når du får fram dataene. Der er det rett. I ein database me har laga over alle databasane våre (det er nokre tusen av dei). Den siste lenka før du går inn i databasen kjem derifrå, enten du brukar Kjeldetype, Kommune/pgj på kjeldetidspunktet eller dagens kommunar. Der er det rett. I ein generert database basert på dagens kommunar. Der er denne du får når du vel Dagens kommunar og trykkjer på eit fylke. Her er det feilen oppstår. Sidan dette ikkje er 'våre' data, tenkjer eg ikkje på at det er der det kan vera feil. Bjelken og splinten, snudd om. Men no har eg retta feilen og dermed avslutta denne passiaren, skulle eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.