Gå til innhold
Arkivverket

[#540] Ny versjon - testing


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Eg har no ferdig ein ny alfaversjon av analyseprogrammet. Det er fint om du vil vera med å testa det. Du kan bruka det på emigrantar for Kristiania og 1900-teljinga for same byen. legg kommentarar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ved forsøk på å "Sjå bak" fekk eg denne feilmeldinga:404 Not Found The requested URL was not found on this server: /cgi-win/webcensx.exe (E:\cgi-win\webcensx.exe) Please return to the referring document and note the hypertext link that led you here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Søk på gatenavn fungererer ikke - uansett hvilken adresse en søker/eller markerer i utvalgslisten, vises bare Torvegade 9 (1. siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Ved soek paa etternavn og gjennomlesning av de aktuelle navnene jeg finner (39 stk) trykker jeg paa HEIM og faar meldingen UKJENT FIL soeketid 0.0 sek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

1900 tell. Ved søk på "M" eller "Ma" ingen treff, kun hele navnet Mathiesen. Ved søk vegnavn ingen treff hverken "G" eller Gyldenløves Gade 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til min namnebror Jan:Heim fungerer ikkje fordi versjonen enno ikkje er offisiell versjon, og går ved sida av.Eva:Eg trur du må ha gløymt å velja "børjar på" i staden for "er lik". Så vidt eg kan sjå fungerer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Nå vet jo ikke jeg hva som er "nytt" i denne versjonen. Men jeg mintes i kveld at der jo fortsatt er et problem med søk på gårdsnavn og så for-/etter-navn (eller omvendt) i den versjonen vi bruker til daglig. Så jeg prøvde meg på et tilsvarende søk i denne nye FT 1900.Jeg søkte på fornavn beg. på Az (hadde tilfeldigvis sett et slikt navn) - gir 21 poster, som alle ble markert. Søker jeg så etternavn = alle, er alt ok - gatenavn = alle gir følgende feilmelding: Digitalarkivet 1900-telling for 0301 Kristiana. Feil i f00301 ReadSubset" Samme søk i den "vanlige" FT 1900 gir denne feilmelding "..... ReadSingle Value Arne S d168179"Vanligvis leiter vi vel ikke etter fornavn, og så på gatenavn - men "problemet" med gatenavn er vel analog til dem vi kjenner til med gårdsnavn? Og skal det testes, så skal det... - da er jo også noen "verrückte" søke-kombinasjoner tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg prøvde det motsatte søket i FT1900 dvs gatenavn først og deretter fnavn. Det gir et helt annet resultat enn i det gamle systemet og så vidt jeg kan se riktigere.Jeg prøvde g.navn begynner på 'Torv' noe som ga 43 adresser i begge system. Valgte alle og søkte så på f.navn begynner på 'O'. Det ga kun 4 personer i det gamle systemet mens det dukket opp 74 i det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Søk først på hus-informasjon, deretter på person gjev feil resultat i det gamale, men burde vera rett i det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Emigrant-databasen (ny versjon) liker ikke søk på "inneheld". Jeg foretok et litt uforskammet søk med fornavn beg. på Ole, markerte de første 7623! Ole'ene. Søkte så på enavn inneholder "Lien" (så det tilfeldigvis i listen). "Ingen poster funnet" var svaret jeg fikk - men under post nr. 5 står Ole Olsen Lien. Det samme resultat med bopel inneh. "hallingd" bl.a. post nr. 74 er fra Næs, hallingdal. Innehold-søk fungerer ikke selv om jeg har tatt noen for-utvalg og sitter igjen med 20-30 poster.Etter denne "feilmeldingen" vises en blank (hvit) side kun med overskriften Emigranter..., antall søk og søketid - men det er kanskje "normalt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Søk med "inneheld" er vel et generelt problem - FT 1900 liker heller ikke dette: etternavn beg. på Lars - 20 poster markert. Deretter søk på fødested inneh. Fron - "ingen poster funnet". Av disse 20 er iallfal post nr. 112417, Hans Luther Lars. Bakke fra Nordre Fron.Men nå skal jeg gi meg med slike søk for i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tusen takk for hjelpa, Britt. Du og andre friviljuge og ubetalte testarar sparer meg for mykje arbeid. Inneheld fungerte fint på første søk, men gjekk i surr på andre. Men no skulle også det vera i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ja, "inneheld"-søk er visst nå i orden. Ikke finner jeg andre feil heller ved søk på kryss og tvers i disse to databasene - eller jeg har ikke flere gode innfall om nyttige og rare søke-kombinasjoner. Jeg har ikke testet dette med antall poster i gammelt-/nytt system, men det hadde jo Tor A., kanskje også andre, gjort.Etter det jeg kan se fungerer alt som det skal. Det eneste er dette problemet ved søk på navn og deretter gatenavn - men det har du vel ikke rukket å løse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har sett på det, og skal nok knekka det. Kanskje i dag. Men i morogn reiser eg til Canada og blir borte ei veke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt Frank

Jeg var egentlig ikke ute etter å teste i kveld, men kom tilfeldigvis over noe som gir feilmelding, i emigrant-basen:Søk på fornavn beg. på Alma, ga 412 poster som alle ble markert. Søkte så videre på fødested=alle - det gir 1 Sverige og 168635 f. i Sverige. Da denne siste posten så litt merkelig ut, markerte jeg den og trykket videre. Noe som gir følgende feilmelding "Feil i emioslo Make Subset".Direkte søk på fødested inneholder Sverige gir 12 poster, men ingen f. i Sverige - selv om post nr. 247933 Erik Karlsson er f. i Sverige.Samme søk i den aktuelle versjonen av emigranter fra Oslo viser 12 Sverige og 1 f. i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Der er iallfall minst en sånn "krumm" post til, som gir samme feilmelding: søk beg. på Stav - deretter fornavn=alle. Nederst på listen vises 2492 Øyvor - finn posten gir samme feilmelding som i forrige innlegg. Søk på fornavn inneheld Øyvor: Feil i emioslo FinnStreng.En ting til: Kjønn er lik m viser "Ingen funne...", og intet blir selektert - kjønn er lik f viser samme melding, likevel blir kun kvinner listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ved søk på emigrantbasen fikk jeg i ett tilfelle svar om at ingen ble funnet. Svaret var uvanlig: i form av en dialogboks hvor man kunne klikke på OK. Jeg har ikke prøvd å gjenskape dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.