Gå til innhold
Arkivverket

[#550] Søk på manglende etternavn


Gjest Stein Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Henriksen

Har i svært lang tid forsøkt å finne hvor hen i Norge Edvin Bendiksen befinner seg i FT1900. På gården Leirfjord, 1748 Fosnes, finner jeg foreldrene samt bror Peder og søster Oliana. Men Edvin, som er 11 år gammel, er sporløst borte. Har bl.a. lett i begge Trøndelagsfylkene.Forleden oppdaget jeg et tilfelle der etternavn ikke var registrert på en person, dvs. hadde !! i etternavnsfeltet. Kom til å tenke på dette som en mulighet; kunne han være registrert uten etternavn?Men systemet tillater ikke å bruke spesialtegn i søkekriteriene, og mitt spørsmål blir derfor: Går det an på ett eller annet vis å foreta søk etter "blanke felt",- enten det er å søke etter manglende data, eller å søke etter spesialtegnet "!!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Hvis han var registrert bare med fornavn, er han likefullt registrert. Søk etter "edvin" i trøndelagsfylkene for året 1900, ga 110 i N-Trøndelag, og 71 i S-Trøndelag. Flere hadde riktig alder men alle var oppført med etternavn, og ingen Bendiksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Jeg er klar over det, og har sjekket alle disse. Men ting tyder på at han var utenfor fylkets grenser, i tillegg til at han hadde et mellomnavn som også sporadisk ble bruk, og sist at dette mellomnavnet ble skrevet på minst 3 måter; Meier / Meyer / Mejer.Poenget mitt er at jeg TROR at tallet på personer med manglende etternavn er lavere enn summen av alle som heter Edvin, Edv. Edwin, Meier, Meyer etc. Hvis han da skulle vise seg å være registrert uten etternavn, sier det seg selv at jobben blir langt enklere og raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.