Gå til innhold
Arkivverket

[#557] Mer fleksibel søking på folketellingene


Gjest Sverre Munthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Munthe

Jeg etterlyser en mer fleksibel måte å søke i folketeelinge på landsbasis.Eksempel: Jeg vet om 2 mennesker som drar til USA en eller gang i tidsrommet 1869-1872. Jeg vet i følge folketellingen for 1880 i USA at de har en 10 år gammel sønn født i Norge. Jeg vet deres navn (Ole Larsen og (Inger) Marie Olsdatter) og at de er henholdsvis 38 og 34 år i 1880. Mitt store problem er at jeg ikke kan bruke disse opplysningene i 1865 folketellingen for a trekke dem frem. Sansynligvis bor begge to i samme kommune i 1865. Å gjøre et søk på Ole (med forskjellige alternativer av navnet) for så å sammenligne med et tilsvarende søk på Inger Marie er bortimot umulig, det vil kreve alt for lang tid og det vil være for store sjangser for å gjøre feil.Er det ikke mulig å kombinere alle de forskjellige databasene til en stor landsdekkende som kan søkes i på samme vis som man idag gjør i den enkelte?Dersom det er behov for hjelp til å gjøre dette stiller jeg meg mer enn gjerne til rådighet. Sverre Munthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved å benytte RHDs avanserte folketellingsøk, vil du finne 15 Inger M* Ols* f. 1845-47 og 182 Ole Lars* f. 1841-43.Kommuner hvor begge kombinasjoner finnes: Høyland, Sandar, Kristiania, Østre Toten, Stavanger, LierI tillegg kommer 96 Marie Ols*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.