Gå til innhold
Arkivverket

[#621] Fænstad = Nes ?


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Ved søk under folketellingen fra 1865 dukker Fænstad opp som kommune under Akershus fylke. Fænstad/Fenstad er nå en del av Nes og om man ser bort fra hva kildepurister eventuellt mener så tror jeg at det store flertall av oss føler oss mer hjemme om en endret Fænstad til Nes. Utenlandske gjester støter i tillegg her på det generelle æøå komplekset som kanskje fortjener en egen rettledning, eller finnes den allerede? Kan forøvrig noen i Digitalarkivet ta bryet med å besvare et spørsmål undertegnede har stillt i innlegg 1249 under Kjelder? mvh Arne Olav Egner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når det gjeld Fænstad forstår eg ikkje kva du meiner. Me har ikkje noko prestegjeld som heiter Fænstad hos oss. Er det kanskje i fødestad i eit anna prestegjeld det står oppgjeve Fænstad? I så fall kan me ikkje gjera noko med. Om teljaren skreiv Fænstad skal det stå Fænstad.Når det gjeld 1249 er det besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jan, jeg er enig i at vi ikke har noe prestegjeld med navn Fænstad, men Fænstad/Fenstad er et sogn i Nes på Romerike. Jeg tror at det er ugreie i begrepene Sogn og Prestegjeld. Test dette søket. Velg tellingen for 1865 og start med søk på fornavnet Hans, resultat 46178 stk. Se så på opplisting av "prestegjeld" i Akershus. Der dukker 361 stk Hans opp i 0236 Fænstad. Årsaken til mitt valg av søkebegrep er at Hans Pauls. står på øverste linje under kommune 236 Nes, men han bor i Fænstad sogn. Ligger hunden begravet her? Ellers takk for svar om Dovre, selv om jeg hadde ønsket et annet svar er begrunningen klar. Dere er "eiere" av basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Arne Olav,jeg gjorde den "øvelsen" du foreslår, og får ganske riktig 361 stk Hans under Fænstad. Og Fænstad ser der ut til å være havnet i selskap med Akerhus sine prestegjeld, mens Nes/Næs ikke er med. Man kunne frykte at de øvrige (2?) sogn i Nes prestegjeld ikke var kommet med? Noe rart er det her.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Fænstad henger igjen fra et gammelt system tror jeg, men det er bare navnet som er feil, dataene er de samme som 236 Nes. Fænstad vil bli endret til Nes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.