Gå til innhold
Arkivverket

[#627] Muligheter for bedre kryssreferanser døpte-faddere


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Som flere kanskje har lagt merke til, har jeg latt meg engasjere noe mht at enkelte innsendte databaser til digitapensjonatet er blitt splittet. Dette slik at faddere er blitt skilt ut fra deres opprinnelige sammeheng (dåpen) i egne databaser.I materialet fra GDS-Buskerud finnes det to eksempler, nemlig døpte-faddere for Røyken og døpte-faddere for Hurum. I fadderbasene for Røyken er det en egen kolonne for ID (nummer) som i det utgangspunketer skal være mulig å søke på. Denne søkefunksjonen fungerer ikke. Kan dette sjekkes?I fadderbasene for Hurum finnes det ikke noe ID, og man er derfor henvist til å "bla" side for side, hvilket kan ta meget langt tid (i hvert fall når det dreier seg om omlag 1 000 poster).Er det mulig å få lagt inn en nummerrekke på ID her, eventuelt løpenummer (er vel det samme), slik at man kan få til et hurtigere søk, idet man er henvist til kryss-søking i to forskjellige baser?Samtidig lurer jeg på om man kan få til en måte å søke etter navn på faddere i alle fadder-kolonnene samtidig, slik at man slipper å søke etter samme navn 5 eller 10 ganger etter hverandre. I utgangspunktet vet man jo ikke rekkefølge man kan forvente å finne navnet på en fadder.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Samd med eg i at det er håplause slik det no er. Men det er no slik me har fått dataene. Og eg klagar ikkje på dei som har gjort jobben. Dei har ofte skrive av med anna føremål enn å leggja i database.Vår løysing: Me arbeider med eit system der t.d. dåpar blir som ein gard i folketeljingane. Sjølve dåpen (med kyrkje, dato osv) bli då gard, medan personane kjem etterpå som personane på garden og med rolla dei spelte i dåpen. Du kan då søkja etter personar uavhengig av rolle, men også berre etter barn, foreldre, fadrar.Først skal me vera sikre på at me har formatet slik me vil ha det; etterpå må me konvertera alle basane. Dermed kan eg ikkje lov ferdigstillingsdato. Me har andre prosjekt me må ha ferdig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

For all del: All honnør til de som har brukt timesvis av sin fritid på å registere. Jeg innser samtidig at det tar tid å gjøre om på allerede registrerte databaser.Den løsningen du skisserer høres grei ut. Nå har vi adressert problemet, og kan ta tak så fort tiden strekker til. Kanskje skulle det ha vært utarbeidet en mal for hvordan det hele burde registreres, ja i tillegg til hva som allerede inngår i BD87 og standard 4G. I hvert fall med tanke på DIS-Norges store avskrivingsprosjekt. Men dette er kanskje ikke noe Digitalarkivet er involvert i?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Faktisk. Anette og Bente arbeider no med å laga ein slik mal. Me tenkjer oss den først og fremst som ein mal for korleis me helst vil ha dataene. Når det gjeld DIS, har me vore i kontakt med dei om at dei syter for å konvertera til denne malen. Men me ser også for oss at me skal laga eit enkelt registreringsprogram som folk kan nytta om dei vil.Om me klarer å få alle kyrkjebøkene inn i same mal kan me i neste omgang laga landsomfattande søk, på same måten som for teljingane.Som de forstår driv me og putlar med ting, sjøl når det ser ut som om det ikkje skjer så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Finn Karlsen

Hei Jeg er leder for et lokalt DIS-registrerings team og har snekret en Access-aplikasjon til formålet. Der har jeg av både registreringsmessige og datatekniske grunner skilt dåp og faddere i særskilte tabeller, men har planlagt oversending til DA i henhold til 4G-standarden.Jeg er meget interessert i å høre mere om hvordan dere tenker dere en fremtidig mal på dette området slik at jeg kan tilpasse meg den.Mvh Finn K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Finn Karlsen

Vi er i ferd med å ferdigstille registreringene av døpte 1826-39 i henhold til DIS-avtalen. I den databasen vi har brukt, ligger faddere i egen tabell med knytning til dåpen ved hjelp av et ID-nummer. Forøvrig er registreringen i henhold til 4G-standarden.Vi er derfor forberedt på at fila som skal sendes til DA skal på linja for dåpen inneholde aktuelle faddere som egne felt. Er det fortsatt slik dere ønsker materialet, eller kan det tenkes en løsning med 2 tabeller med lenke-mulighet i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Sålenge materialet er registrert etter 4G-standarden kan vi ikke legge materialet ut med dåpsinformasjon og faddre i samme database, det blir for mange felt. Vi kan motta to databaser slik dere har delt dem opp nå, men hvorvidt det kan etableres en lenke mellom dåp- og fadderdatabasen er det Oldervoll som må svare på, det vil isåfall avhenge av hans arbeidsinnsats.Hva angår malen for registrering av kirkebøker, er den på langt vei ferdig, nå gjenstår programmering og testing før den blir lansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me skal nok få dette til. Eg har no arbeidt med nytt søkesystem for landsomfattande søk, der gjenstår berre nokre få dagars arbeid. Neste punkt på lista mi er å laga eit brukeleg system for konvertering. Så eit stykke ut på vinteresn burde det vera på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Takk for svar som jeg forsåvidt ikke ble helt klok på, men det er nok mitt problem. Jeg skal gruble over det etter hvert.Nå er det i vårt materiale svært mange felt etter 4G standarden som ikke inneholder data. Hvor mange felt kan dere ta imot og kan det være aktuelt å fjerne de tomme feltene? Ellers sier som kjent 4G standarden at faddere skal være med i recorden og ikke at materialet kan leveres i flere tabeller.Forøvrig er jo det enkleste for meg å lever data som beskrevet i standarden og overlate problemene (unnskyld, utfordringene) til arbeidsgruppen i DIS/ DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi vil sette stor pris på om tomme felt ble fjernet før databasen ble sendt til oss. Ellers er det også andre felt som kan fjernes selvom de er utfylt for de har ingen funksjon i internett-utgaven av databasen, så som protokollhenvisning, side og kirke (såfremt kirken er den samme i hele databasen), men jeg skal ikke gå i altfor mye detaljer her. Systemet klarer ihvertfall 40 felt, muligens mer, men dess flere felt en bruker må søke i, dess mer utilgjengelig blir informasjonen for brukeren, paradoksalt nok. Standard 4G har aldri vært laget med tanke på internett og ser ut deretter. Digitalarkivet har laget en databasestrukturmal som tar hensyn til brukervennligheten og hvordan en raskest kan finne fram til informasjonen i databasen. Den vil forhåpentligvis bli iverksatt i løpet av vinteren. Så inntil den foreligger, har vi sagt oss villig til å motta DIS-databaser slik de er registrert, og endre på dem slik at de egner seg for vårt system. Dette vil innebære at fadderne faller ut av en dåpsdatabase, men vi kan opprette egen fadderdatabase og legge inn id-feltet fra dåpsdatabasen, slik at det er mulig å finne igjen faddere til en dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det siste trur eg er ei svært god løysing; og for oss den optimale. det er letttare å løysa eit problem ein stad enn at dei vert løyste to stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Opplegget er greit for meg.Ellers lurer jeg på hvilke tidsperspektiver dere har for vintre hos dere. For egen del har jeg den prinsippielle holdning at vintre ikke skal vare lengre enn til og med 31. januar. Etter det går vi over til en ny årstid - vår ;-)Eller for å si det med andre ord: Jeg ser med spenning fram til det dere har funnet ut når det gjelder maler for kirkeboksregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Skjelanger

Forstår jeg det riktig med at det er et registreringsprogram for kirkebøker under utvikling?Jeg har i noen tid gått med tanker om å lage et slikt program, da gjerne i Java slik at det blir plattformuavhengig. Jeg har endel tanker om hvordan et slikt program kan gjøre registreringen lettere, siden jeg har registrert litt selv.Finnes det informasjon ute om den omtalte malen og hvordan det aktuelle programmet er tenkt implementert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Dovre Data Arkiv har i lengre tid hatt et registreringsprogram for bl.a. kirkebøker og som registrerer i henhold til den "anerkjente" standarden 4G (står for 4 gudbrandsdøler etter forfatterne). Vi har til vårt registreringsprosjekt imididlertid valgt å lage oss vårt eget lille program ved hjelp av Access 2000 og til våre behov har det fungert greit.4G standarden finner du på home.online.no/~ddarkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet vil i første omgang lansere en egen mal for registrering av kirkebøker, og ikke et registreringsprogram, selvom vi har begynt å tenke på utformingen av det også. Malen vi har laget vil bli benyttet på databasene som ligger i Digitalarkivet (databaser registrert fra kirkebøker selvsagt), og Oldervoll arbeider for tiden med å lage programmet som er nødvendig for å endre på oppsettet på databasene. Dette programmet vil vi også benytte når vi mottar databaser som ikke har blitt registrert etter vår mal. Når vi skifter over til det nye oppsettet, vil vi også legge ut malen med den nødvendige dokumentasjonen til fri benyttelse for de som ønsker å følge den. Så får et eventuelt registreringsprogram komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Charlotte Korsnes

Det er nå 3 måneder siden siste inlegg i denne saken, har det skjedd noe i mellomtiden? Jeg er selv medlem av en registreringsgruppe og er meget interessert i det som er av nyheter angående registrerings standarder.mvh Charlotte Korsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me arbeider med programmet som skal til for å konvertera. Det er ferdig i ein første versjon, men det gjenstår ein del testing før me kan setja det i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.