Gå til innhold
Arkivverket

[#650] Gå til "post 140" f. eks.


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Noen ganger får jeg veldig mange svar på søket mitt og går fra post til post via "Neste". Så kan jeg bli avbrutt og ønsker å "fortsette" senere. Da må jeg vel foreta søket på nytt og begynne på post 1 igjen - og bruke "halve formiddagen" på å "neste" meg frem til der jeg var. Er det noen mulighet for å "gå til post 140" i (det nye) søket?Bare en drøm...(?) Med vennlig og takknemlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tom askeroi

Til Tom Askerøi: Dette har vi dessverre ikke kapasitet til å svare på - langt mindre til å tenke på å endre på noe i denne forbindelse. Med vennlig hilsen FOR Jan Oldervoll: Tom Askerøi;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvis du benytter deg av Plukklisten kan du legge post 140 inn på listen og neste gang du skal inn i Digitalarkivet og vil starte fra post 140, henter du den fra Plukklisten din. Det forutsetter at du oppretter en brukerkonto (Innlogging-lenken på framsiden) for å kunne lage en plukkliste.En annen metode er at du legger til variabelen post 140 i internettadressen til databasen. La oss si du vil se post 140 i databasen over døde i Haugesund 1930-1935. Internettadressen til databasen er: Lenke Du vil se at variabelen postnr= står uten noe tall etter seg, kun &-tegnet og en språkvariabel. Hvis du setter inn 140 mellom = og & og deretter trykker på Enter-tasten, vil du nå få se post 140.Men hvis post 140 er noe du skal vende tilbake til ofte, så er det kanskje like greit å legge det inn som "bokmerke" i Plukklisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Beklager, Tom, at du ikkje fekk svar før. Eg prøvde å finna ei god løysing. Det tok litt tid, men konklusjonen var negativ. Grunn: Under søking lagrar eg mellomresultat på tenaren vår. Det kan fort bli bortimot 100.000 slike mellomresultat i løpet ein dag; nokon av dei forholdsvis store; så store at dei ville fylla opp harddiskane våre. Me har difor valt å lagra dei berre ei lita stund. Når du kjem attende dagen etter t.d. vil dei vera borte for lenge sidan. Dermed er det vanskeleg berre å halda fram.Anette sin måte fungerer ikkje. For du er sikkert ikkje primært interessert i nr 140; du vil sjå på dei som kjem bak 140 i søket ditt. Men det finst ein metode.Når du avsluttar det gamle søket kan du sjå oppe i URL-en. Der vil du sjå at det står postnr=(eit tal) (t.d. 71). Noter deg dette talet. Om du så gjennomfører det same søket dagen etter og du trykkjer Neste (for å få full URL), vil du sjå at det også då står postnr= oppe i URL-en. Rett det talet som står bak til det du noterte dagen før. Dermed er du på plass. Men du kan ikkje kopiera heile URL-en fordi det er ein annan parameter som heiter loc. Den fortel kvar mellomresultata dine ligg. Den vil forandra seg frå gong til gong sjølom lista er den same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.