Gå til innhold
Arkivverket

[#660] blir æ til ' (apostroff) i databasene...?


Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Dere kan tro jeg slet med å finne bestefaren min i skipslistene fra Trondhjem - jeg lette etter Aleksander Pettersen og fant omsider Alexander Br'k (post 95468). At Aleksander ble til Alexander er helt forståelig. At han bodde på og kom fra gården Brekk i Sømna, Vik i Helgeland var også kjent. Men at det skulle bli til Br'k klarte jeg ikke å gjette meg til. Jeg gjetter på at Brekk har blitt stavet Bræk, men apostroff'en?Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Generelt ikkje. Ta ein søk på æ, og du vil finna det finst massse av dei, også i emigrantlister frå Tronheim. Enten er det skrivfeil, men det er også tenkjeleg at ä blir til dette mysteriøse teiknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei!Det samme fenomenet har eg sett i fleire andre filer. Ser ein for eksempel på vigde i Manger 1759 – 1880 som truleg er samansett av fleire filer, så er æ i den eldste bolken (1759 – ca1820) blitt til ’. I den nyare bolken er æ’en slik den skal vere.Eg tippar at det anten skyldes programmet som dataene er registrerte i, eller så er der skjedd under ei konvertering av dataene. Det er ikkje noko stort problem dersom ein veit om det, men det kan nok medføre noko unødig leiting sume tider.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.