Gå til innhold
Arkivverket

[#664] Borgund (Borgen) prestegjeld


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Først - tusen takk for julegaven fra dere. Det var etterlengtet stoff som jeg ser frem til å få tid å se nærmere på. Ellers, - jeg har tidligere sendt en mail om dette som gjelder Borgund prestegjeld i Møre og Romsdal. Når jeg bruker Kommune/pgj på kjeldetidspunktet, - så kommer ikke Borgund opp. Jeg må gå via Ålesund eller Sula, - altså være ganske lokalkjent for å finne Borgund, f.eks. folketellinger. Borgund var det 'store' prestegjeldet på Sunnmøre tidligere. Det dekket Ålesund, store deler av Sula, Giske og deler av Skodje og Haram. Det ville være greit at Borgund kom opp på lista over prestegjeld på Sunnmøre - på kjeldetidspunktet. Sula kommer opp som prestegjeld/kommune på kjeldetidspunktet. Men Sula er en veldig ung kommune, - fra 1977, da først ble Sula egen kommune. Før dette var den i uoverskulelig fortid endel av Borgund. En liten del av Sula (viktig for meg - ettersom Sulesund (Flesjesund) lå under Hareid)- men ellers var det Borgund (og tidl. skrevet Borgen) som var det viktige og store prestegjeldet. Helt tilbake til Arnungane og Erling Sjalgsson var Borgund prestegjeldet. Ser vi på Giske kommune i dag, - så er det bare Vigra som ikke hørte til Borgund, men var Roalds prestegjeld, senere innunder Haram (Harham). Asle Jonassen har denne beskrivelsen av Borgund prestegjeld:Borgund prestegjeld hadde i 1589 5 kirker og 3 prester. Borgund hovedkirke hadde en prest, Haram og Vigra en residerende kapellan i Haram sokn og Skodje og Vatne en "domestico sacellano per vices". Borgund residerende kapellani ble opprettet ved reskript 2.3.1742 (jfr reskript 13.08.1701), nedlagt ved kgl.res. 12.1.1858, men på ny opprettet ved kgl.res. 12.10.1878. Ålesund, Skodje og Vatne ble fradelt ved kgl.res. 12.1.1858. Det ble gitt tillatelse til å bygge Hamnsund kapell ved kgl.res. 19.4.1873. Oppsitterne på Gjerset, Lille Årset, Kråkset og Kråksethagen fikk samtidig avslag på søknaden om overføring til Skodje prestegjeld. Kgl.res. 12.10.1878 opprettet et residerende kapellani med bosted på Valderøya. Ved res. 21.9.1897 ble Godøy, Giske, Valderøy og Oksbåsen (gnr 124-130 og 182-189) fra 1.1.1898 Giske sokn, med Giske kapell som soknekirke. Hesseberg (gnr 1) ble ved kgl.res. 29.101.1915 overført fra Skodje til Borgund sokn. Langevåg kirke ble vigslet 12.6.1948. Ved res. 18.3.1966 ble Giske sokn sammen med Vigra sokn i Haram prestegjeld eget prestegjeld. Samtidig ble Langevåg sokn sammen med den delen av Borgund sokn som lå på øya Sula utskilt som Sula prestegjeld, og kapellanstillingen i Borgund nedlagt. Ved kgl.res. 28.1.1977 ble Spjelkavik prestegjeld opprettet ved deling av Borgund sokn, og Borgund residerende kapellani ble overført til det nye prestegjeldet. (Kilde: Riksarkivet).Jeg håper dette er klargjørende, - det ville være til stor hjelp for de som ikke er lokalkjent, om man ved å søke på Kommune/prgj på kjeldetidspunktet fant Borgund ettersom de fleste som flyttet eller emigrerte skrev Borgund eller Borgen som fødested. Altså; Sula, Skodje og Giske eksisterte ikke som egne prestegjeld på 1800-tallet, de var endel av Borgund. Forøvrig er der en vakker kirke: Borgund kirke, også i nåværende Ålesund kommune.Med takk for flott julegave fra dere og ønsker om en fredelig jul fra Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Prestegjeld og kommunar blir presentert slik dei var på kjelde. I 1801 er namnet Borgen, i 1865 og 1900 Borgund. Dermed kan eg ikkje sjå at me har noko problem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Kanskje det er noe galt med min søking, - men jeg får ikke opp Borgund i M&R på noe tidspunkt annet enn som 1865-telling i 1865. Det er som om Borgund prestegjeld ikke finnes. Derimot får jeg opp både Sula og Ålesund - siste er relativt 'ny' kommune, - og som sagt Sula eksisterte ikke før 1977. Når jeg søker på kjeldetidspunkt får jeg ikke opp Borgund i det hele tatt, - heller ikke som alternativ under Ålesund. Dog under Sula, - men hvem er det som vet at man skal søke Sula når folk er født i Borgund? Ikke noe kildetidspunkt i Digitalarkivet er Sula, - ettersom der er ikke kilder så 'færske' som 1977. Jo, kanskje døde i Norge, - men ellers ikke. Nå må jo sies at jeg syns det er kjekt å finne Sula ettersom jeg bor her. Men historisk blir det ikke riktig. Sula er noe veldig nytt, - der burde være valget: Borgund (Borgen) under kjeldetidspunkt - og heller med underlinker: Giske, Haram, Hareid (Ulsten), Sula og Skodje. Utallige har jeg veiledet som forsøker å finne Borgund (eller Borgen) i Møre og Romsdal. De må gå inn på/kjenne til de andre kommunene for å finne Borgund. Borgund var i høyeste grad 'oppegående' frem til 1967/68 da Ålesund ble sammenslått med Borgund. Sula 'brøt ut av kommunen først i 1977, altså en veldig ung - og grei kommune å bo i.Altså om der er et valg "Pr.gjed på kjeldetidspunktet' så må Borgund i M&R komme som alternativ. Veldig mange bl.a. Amerikanere vet ikke at Borgund nå er endel av Ålesund. Sikkert ikke de i Norge som ikke er lokalkjent heller. Jeg forstår ikke hvorfor det store prestegjeldet Borgund i Møre og Romsdal ikke er nevnt som endel av ".......... på kjeldetidspunktet". Det blir noe som er feil her. Beklager, - jeg mener ikke å være kranglete, - men jeg har fått så mange mailer om at folk ikke finner Borgund (Borgen) som var det prestegjeld som ble gitt opp som fødested?? Eller søker jeg feil? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.