Gå til innhold
Arkivverket

[#671] Utlegging av rådata?


Gjest Harald Finnås
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Finnås

Hei!Vi har hatt en diskusjon gående på news om mulighet til å få lagt ut rådata av kirkebøker istedenfor å bestille på film, og det ble nevnt at det har blitt lagt ut noe rådata, sannsynligvis som teknologi-test e.l. Kan noen bekrefte/avkrefte at det jobbes med en slik løsning?Hva mener man evt. om et privat initiativ på dette punktet? Vil det være lov?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Med rådata meiner du sikkert bilete av kyrkjeboksidene.Me har planar om å få skanna alle kyrkjebøker frå film og leggja desse ut. Det står på pengar rett og slett. Om nokon veit kvar me skal få ein million eller to, skal me få det gjort.Eg vil tru det er lovleg for kven som helst å leggja ut slike bilete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Finnås

Jeg tolker dette som at pengene dere ikke har :) vil gå til Danka for scanningen? Det er ikke teknisk utstyr pengene skal brukes til regner jeg med?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er såpass dyrt at det kan vurderast om ein bør kjøpa utstyr. Men i utgangspunktet er det Danka. men dette kan forandra seg; utstyret for å lesa mikrofilm blir billegare og billegare. Historisk instiutt har skannar til 10.000 som klarer mikrofilm. Men den er for sakte og krev for mykje arbeidskraft til at den er brukande for store prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Finnås

Har dere vurdert å "ta imot" kirkebøker fra private som er scannet hos Danka? Det er jo en slik løsning jeg selv tenker på, men ingenting hadde vært bedre enn at dere hadde regien. Regner ikke med at det vil ta så utrolig mye plass i begynnelsen, men hvis det skulle slå an...Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I utgangspunktet ville eg ikkje ha noko mot å leggja ut film på den måten. men me treng litt programvare for å gjera det. La meg tenkja meg om ein dag eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Finnås

Har dere vurdert å "ta imot" kirkebøker fra private som er scannet hos Danka? Det er jo en slik løsning jeg selv tenker på, men ingenting hadde vært bedre enn at dere hadde regien. Regner ikke med at det vil ta så utrolig mye plass i begynnelsen, men hvis det skulle slå an...Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Finnås

Har ingen peiling på hvordan jeg klarte å legge inn innlegget to ganger. Kanskje en refresh for mye eller noe sånn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Litt meir:Normalt sikrar me oss mot refresh ved å samanlikna eit nytt innlegg med forrige. om det er likt, vert det ikkje lagt inn. Men så var eg ute mellom du la inn og til du trykte refresh...Det finst meir elegante måtar å sikra seg mot dette problemet, men det har stort sett ikkje vore til stor plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Når det gjelder penger til et konkret prosjekt, kan Norsk kulturråd (het det før kan ha skiftet navn nå) som gir ut endel penger hvert år til kulturprosjekter være en mulig instans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har lagt ut bilder av Nøtterøy kirkebok 1686-1699 (dagsregister) skannet fra microfiche med en Canon MS400 filmleser i format 2528x3296 pixler (tilsvarer ca. 8000 dpi). Filstørrelse blir 250-300 kb i s/h gif-format. Jeg har også transkribert teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.