Gå til innhold
Arkivverket

[#675] Søk i fadre for Hurum


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiPrøver å finne fram til riktige faddere for en dåp i Hurum i 1782. Men det ser ut for meg som det bare er mulig å søke på fadderne. Ikke finne fram ved hjelp av årsall eller å liste nummer ut i fra dåpsnummer.Er det bare jeg som ikke finner fram eller må jeg bla en og en side for å finne fram.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Førebels er det ikkje mogleg å søkja på noko anna enn faddrar i den databasen. Me har høyrt med GDS-Buskerud, som har gjort registreringsarbeidet, om dei kunne tenkja seg å laga noko referansesystem mellom databasane, men dei ynskte ikkje å gjera dette.Me har derfor tenkt å laga ID-felt for kvar post i databasane over døypte og i databasane over faddrar. ID-feltet vil verta søkbart.Rekkjefølgja på postane i databasane som "høyrer saman" er den same. Om du finn personen du søkjer etter i den eine databasen kan dette nyttast som eit referansenummer for den andre databasen. Du treng ikkje bla deg gjennom heile databasen, då det er mogleg å skriva retta litt i adresselina som du får fram ved å søkja i databasen, eller du kan nytta denne lenka. Skift ut talet 33 etter posttype og skriv inn nummeret på posten du skal til.Dette er sjølvsagt ikkje nokon fullgod metode, men dette vil betra seg når me får lagt til dei nemnde ID-felta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Beklagar at du ikkje har fått svar før. Slik dataene ligg kan du ikkje finna fram; det finst rett og slett ikkje kopling mellom dei døypte og fadrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Helt til venstre er det et felt "alle". Så vidt jeg har sett samsvarer disse tallene de to databasene. Hvis det i søkefunksjonen hadde vært mulig å søke på feltet "alle" burde det jo være mulig å finne fram. Men jeg vet ikke hvor mye det krever for at dette feltet skal bli søkbart.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Om ikke den tallrekken er søkbar, kan du like fullt bruke den for å komme til den personen du ønsker. Som Bente Kopperdal skriver i sitt innlegg kan du bruke nummeret i URL-en til databasen. Numrene samsvarer hverandre i dåp- og fadderdatabasen. Men som Bente også skriver, så vil det bli laget en ny database av fadderdatabasen denne uken, med søkbar id-felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.