Gå til innhold
Arkivverket

[#697] Det nye søkesystemet for Folketellinger


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg synes det er underlig at man har valgt bort stedsnavn i folketellinger i det nye søkesystemet. Gardsnavn er fortsatt med, men det å utelate stedsnavn føler jeg er et tap for oss som skal prøve å finne frem.Håpe å kunne få tilbake de søkbare stedsnavn.mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det jeg mener er steder, kommuner, eller mindre steder som det kan være vanskelig å finne. Eks. så vet jeg at det er flere steder som heter Åmodt eller nå hvordan de skriver det.En annen sak er stedet Os. Det finnes flere steder i Norge med det samme steds-navnet.Jeg mener å huske at i det forrige systemet så var det muligheter for å søke etter disse og andre stedsnavn.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

jeg ser jo det nå, men man skulle ikke tro det , da det ikke går frem av navnet.Et gardsnavn må jeg si er å forstå som et gardsnavn og ikke som et stedsnavn.Hvorfor gjøre det verre, når det gamle fungerte så bra? Det er hva jeg har opplevet.Fortsatt vennlig hilsenTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Beklager, men dette har nok ikkje forandra seg. Tidlegare hadde du dei fire val Førenamn, Etternamn, Fødestad og Gardnamn. Når du får tida på deg, Tormod, trur eg nok du vil oppdaga at det nye systemet er vesentleg betre enn det gamle. Slikt hender, forstår du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det blir også litt feil, hos meg i hvertfall, når man i 1865 søker etter gårdsnavnet OsEks. så kommer det frem et antall på 19 i Hedmark. 6 i Vaaler i 13 i Tolgen.Etter mine begreper ville det bety at det var 6 garder ved navn Os i Vaaler og 13 garder i Tolgen.Nå kommr fasiten opp som 6 personer som bor på 1 gard ved navn Os i Vaaler, mens det er 13 boende på garden Os i Tolgen.Etter mine begreper burde det ha vært antall gårder og ikke antall boende som jeg i utgangspunktet var interessert i.Vi har tydeligvis forskjellige oppfatninger.Med vennlig hilsenTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg sier ikke at det nye systemet sikkert har flere interessante elementer som muligens vil gjøre det enklere og bedre å søke. Det jeg er opptatt av er at det med stedsnavn funket bra før, om jeg husker riktig.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om du les hjelpesida, som det er lenke til på inngangssida, ser du at får fram ein gard i Våler og ein i Tolga.Forskjellen på det gamle og det nye er at du no kan kombinera søk på gardsnamn med søk på t.d. førenamn. Det kunne du ikkje før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.