Gå til innhold
Arkivverket

[#712] Kilder - Bergen


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er virkelig imponert over servicen dere legger for dagen med dette forumet. Hadde det vært lignende nettsider for arkivene andre steder, ville jo forholdene vært bortimot paradisiske. Jeg tenkte bare jeg skulle overføre mitt siste innlegg i det gamle forumet, ettersom det vel fra nå av hører hjemme her (det dreier seg fremdeles om kilder for å finne fram til parykkmaker Abraham Østensen fra Bergen):"Da gjenstår vel bare kommunikant-protokollene. Jeg går ut fra at de er å finne blant kirkebokfilmene i riksarkivet, men er de forståelige for en som ikke behersker gotisk håndskrift, tror dere?" Vennlig hilsen Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skriften i mange av de gamle kommunikantprotokollene er nok slik at man har glede av noen års erfaring i lesing av gotisk skrift. De er ofte skrevet med svært liten skrift (papir var dyrt!).Til gjengjeld er nok kommunikantprotokollene ikke filmet, slik at man er henvist til originalen, som i dette tilfellet ligger her hos oss.Jeg har tenkt litt over problemstillingen. Kombinasjonen av navn Abraham og Østen er uvanlig, og vi må nesten tro at den Østen som har døpt sin sønn Abraham, har hatt en god grunn for det, gjerne en far eller svigerfar av samme navn. Kanskje vil det enkleste og beste være å gjøre som Bjørn Davidsen antydet, se på de barnefedre Østen som var aktive i Domkirkesoknet i årene like før 1750. Men det er helt tydelig at man her har å gjøre med en spørsmål som det vil være meget vanskelig å finne sikkert svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for kjapt svar. Jeg har sortert ut alle aktuelle Østener ved hjelp av de vigsels-, dåps- og begravelseslistene dere har lagt ut. Og nå sitter jeg med 21 stykker, som nok blir noen færre fordi et par av dem sannsynligvis er samme person gift om igjen. Tar jeg bort dem som har foretatt sine kirkelige handlinger i Nykirken, blir det ennå færre. Men uansett, bortsett fra faren til slakter Abraham Østensen, er det ingen som ser ut til å ha hverken fedre eller svigerfedre som heter Abraham. Så da er spørsmålet, før jeg begynner på kurs i gotisk håndskrift: Fins det noen planer for kommunikantlistene?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har ingen umiddelbare planer for flere edb-registrerte kommunikantlister. Først skal 1865-tellingen i havn, så emigrantene - og da er vi framme ved sommeren 2000. Men er du i Bergen før den tid kan vi forsøke å bistå ved en gjennomlesing av et år i kommunikantprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk for tilbudet. Jeg sender en mail før jeg kommer, og kommer så snart anledningen byr seg.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Greta Storm Ofteland

Et tips når det gjelder å få trening i å lese gotisk håndskrift: Skaff deg et gotisk håndskriftsalfabet og begynn og skriv gotisk skrift selv. Da får du etter en del trening en helt annen forutsetning for å kunne lese skriften. En annen ting som kan vanskeliggjøre avkodingen er rettskrivingen som ble brukt i gamle dokumenter. Her trengs det også en del leseøvelse gjerne i moderne skrift men med de gamle skrivemåtene. Hilsen En som har prøvd. En som har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.