Gå til innhold
Arkivverket

[#715] Mikrofilma folketeljingar til utlån ?


Gjest Aanund Olsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Aanund Olsnes

Eg såg i eit innlegg under eit anna tema at det skal finnast mikrofilma folketeljingar til utlån gjennom biblioteka. Dette er nytt for meg. Finst det noko oversyn over kva for folketeljingar og kva for bygder dette kan gjelde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Riksarkivet har en stor mikrofilmsamling, omtalt på sidene 546-549 i "Håndbok for Riksarkivet". Materialet som nevnes her er filmet i sin helhet, alt det som er bevart.Manntallene 1664-1666 er å finne på 16 filmruller, manntallet 1701 på 10 ruller, 1801-tellingen på 33 ruller, tellingene 1815-1855 (statistikk, uten navn - stort sett) på 32 ruller, folketellingen 1865 på 150 ruller, folketellingen 1875 på 573 ruller, folketellingen 1900 på 1353 ruller.Det finnes bruksfilm til 1801, 1815-55 og 1865. Det er mulig å kjøpe film av prestegjeld i 1875-tellingen og kommuner i 1900-tellingen. Noe finnes det nok også tilgjengelig bruksfilm til i biblioteksystemet.I tillegg til manntall og folketellinger finnes det mikrofilm (mikrokort) av kirkebøker, av eldre tingbøker (til ca. 1700), panteregistre, pantebøker og skifteprotokoller, matrikler og jordebøker, herredsbeskrivelsene fra 1860-årene, lensregnskaper, fogderegnskaper, byregnskaper, og eldre militære ruller. Emigrantprotokollene for Oslo, Kristiansand, Bergen, Ålesund, Kristiansund og Trondheim er filmet, litt varierende hvor langt opp i tid. Se ellers "Håndbok for Riksarkivet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg,Göteborg

Jag vet ej om det går att låna folkräkningsmaterial på biblioteket. Mitt inlägg gällde lån av kyrkoböcker på microfilmkort. Jag har ej fått dem ännu men bibliotekarien upplyste mig om att det gjorts förut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.