Gå til innhold
Arkivverket

[#720] Emigrantlistene


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Jeg sitter her med fullt navn og til dels også fødselsdato og utreiseår for seks kvinner som jeg vet at emigrerte til Amerika. Allikevel finner jeg dem ikke i noen av skipslistene, og jeg har prøvd alle tenkelige søk-kombinasjoner...Er listene svært ufullstendige? Eller gikk det båter fra andre havner, og som ikke er lagt inn i noen database?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den "fullstendige" emigrantdatabasen skal være ferdig til sommeren 2000. Vi har om lag 450 000 emigranter i database, og mangler om lag 250 000. Det er derfor godt mulig at man ikke finner emigranter i databasene som til nå er tilgjengelige.Emigrantprotokollene for Trondheim og Kristiansund er ikke lagt ut. Statsarkivet i Trondheim har manuelt register til Trondheimprotokollene, og leser for tiden korrektur på Kristiansund.Kristianiaprotokollene er bare delvis avskrevet. Det mangler blant annet mye fra de første tiårene i dette hundreåret.Ved Statsarkivet i Bergen er vi i ferd med å dataregistrere Stavanger-materialet 1903-1929 - som vil omfatte mellom 30 000 og 40 000 navn når vi er ferdige om noen små uker.Jeg ser ikke av spørsmålet hvilken periode som er aktuell. Det var passtvang i Norge til våren 1860, og så ingen kontroll før eigrantprotokollene ble introdusert i 1867. Flere steder er protokoller gått tapt, bl.a. Bergen 1867-1873, og Stavanger 1867-1929 (men der finnes det kopier i Riksarkivet 1903-1929). Mange av emigrantene som har vært registrert der har falt ut.Alle gikk heller ikke til politiet for å registrere seg, men det har jeg trodd i første rekke gjaldt menn, og i særdeleshet sjømenn, som valgte å "hoppe av" i Amerika, i stedet for å emigrere på vanlig måte. Atskillige ti-tusen skal ha dratt på den måten. Vi har andre eksempler, der vi vet at en person har dratt fra f.eks. Bergen, og der vi til og med kjenner datoen, men fortsatt ikke finner vedkommende i emigrantprotokollen, enten fordi man har glemt å føre ham inn, eller fordi han ikke meldte seg.Oppsummert: Jo, mye mangler fortsatt, og dessverre, vi vil på grunn av tapt materiale aldri komme til det punktet der vi vil ha alle norske emigranter registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Først, takk for hurtig svar.Perioden det er snakk om er mellom 1878 og 1900 (sånn omtrent...). Fem av disse kvinnene bodde enten på Vestlandet eller Østlandet, ergo ville det vært mest naturlig at de valgte å ta båten fra enten Kristiania eller Bergen, eventuelt Kristiansand eller Stavanger.Dette er informasjon som er av interesse for meg i forbindelse med en hovedfagsoppgave i historie. Det er en del uenighet om det nøyaktige året hver enkelt av disse kvinnene satte sin fot på Amerikas grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er nok noe forbauset over at det ikke har latt seg gjøre å finne noen av de seks, om de har emigrert fra Sør-Norge mellom 1878 og 1900. Fra den perioden skal et klart flertall av emigrantene være registrert.En tanke dukker opp. Kan disse kvinnene ha endret navnet sitt i USA? Forvrengte navn er et problem vi stadig støter på. Det er ikke lett å slå fast at den amerikanske folketellingens "Anna Abrahams" er identisk med den norske emigranten Nikolaja Nilsdatter, men det er uten tvil samme dame! I det norske Amerika var det navn som Isabell og Julia som langt på vei dominerte på norskfødte kvinner i siste del av 1800-tallet. Men lager vi frekvenslister på grunnlag av emigrantprotokollene er det slett ikke disse navnene vi finner på toppen. Ingeborg/Inger og mange flere blir Isabell. Guri/Gunhild m. fl. blir Julia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Jeg er klar over problemet med navneendring når emigrantene ankom Amerika,og har av den grunn som sagt søkt på alle tenkelige variasjoner av navnene deres. Jeg har informasjon som tyder på at de brukte sine opprinnelige navn også i USA. Jeg har også tatt fødselsdatoene deres med en klype salt, og foretatt utvidete søk når det gjelder alder.Det er i hovedsak fem kvinner det er snakk om. Jeg gir deg her den informasjon jeg har om dem i håp om at du kan gi meg noen flere tips. Håper du tilgir meg at det blir et noe lang innlegg.1. Helga Mariane (Nielsdatter) Ruud, f. 23.12 1860 i Kongsberg. Har funnet henne i folketellingen for 1865. Avisartikler og annen informasjon funnet i USA viser at hun går under navnet Helga Ruud her, men navnet hennes ble i en kort periode rundt 1920 stavet Rudd (også av henne selv). Hun emigrerte alene i 1878 eller 1880, og ankom visstnok Boston den 4.juli.2. Ingeborg Cecilia (Edvardsdatter) Rasmussen, f. 10.04 1853 i Bergen. Har funnet henne både i folketellingen for 1865 og i kirkebok. Avisartikler og annen informasjon funnet i USA viser at hun går under navnet Ingeborg Rasmussen her. Har forsøkt alle former for Edvardsdt. (Eduard, Edward osv.). Hun emigrerte sammen med sin mor Cecilia Christine Rasmussen, og ankom visstnok USA den 1. mai 1887, men dette er omdiskutert. Også 1886 eller 1888 er aktuelt.3. Marie Albertine Olsen, født i 1860, 1861 eller 1862 i et velstandshjem i Oslo. Avisartikler og annen informasjon funnet i USA viser at hun går under navnet Marie Olsen her. Hun er den desidert vanskeligste å finne, da det er enormt mange kvinner ved dette navnet i emigrasjonslistene. Har funnet et par som kan være aktuelle, men det er vanskelig å vite for sikkert. Hun emigrerte mest sannsynlig alene mellom 1880-1888, destinasjon Minnesota.4. Valborg (Gulbrandsdatter) Andersen Sogn, f. 04.05 1858 i Horten. Har funnet informasjon i USA som viser at hun går under navnet Valborg Sogn her. Hun emigrerte mest sannsynlig alene mellom 1886 og 1893. Dro tilbake til Norge i 1910, og døde her seks år senere.5. Hanna Lovise Magnusdatter (Alstadsæter), f. 18.10 1850 i Norddalen/Nordalen (M&R). Har funnet henne i folketellingen for 1865. Hun tok jordmoreksamen i Bergen i 1880. Emigrerte mellom 1880 og 1888. Finnes i arkivet til South Dakota Medical Ass. under navnet Hanna Louisa Johnson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Låt mig säga att Digitalarkivet är fanstastiskt bra. Tack för det Vestfold finns i dag icke i 1865 års register. Kommer det att läggas in? Vi letar efter en italiensk invandrarfamilj vid namn Marconini som bland annat fanns i Brunlanes och Larvik under slutet av 1700 - och början av 1800 talet. Tack för hjälpen. Arvid Andersen talab@wcn.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Jeg lurte på om det finnes skipslister/ emigrantlister for skip som gikk fra Norge til England, og skip fra England til USA? Hvor finnes disse listene i såfall?Ett spørsmål til: hvilke båter gikk fra Kristiania til Boston i perioden 1878-1880?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kristiania_Boston: Prøv denne oversikten over emigrantskip: http://istg.rootsweb.com/index1.htmlI National Archives Washington DC finnes det mikofilmer av passasjerlister, og de samme filmene kan man nok også få kjøpt fra dem.Det finnes oversikter over skipsavganger og skips ankomst i Innrulleringssjefenes arkiver "Mønstringsjournaler", og det skal også være mulig å finne slike oversikter i tollkammerarkivene. Men man får der bare vite at et skip med navn NN, tonnasje NN, har regisstrert seg for avgang til havn NN på en bestemt dato. Det kan ikke forventes funnet passasjerlister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Dagfinn Bratland

I emigrantlisten er det en kolonne som heter "Rederi". Dette er antagelig ikke identisk med skipets navn? Jeg har hørt at dersom man kjenner skipets navn, er det forholdsvis lett (i USA) å få tak i passasjerlisten for ankomsten til New York. Disse passasjerlistene skal visstnok inneholde supplerende opplysninger om emigrantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKena

For et par uker siden kom hele folketellingen for 1881 for England, Skotland og Wales ut på CD Rom. Jeg er heldig å ha den i min besittelse!Alle som var i landet i beg av April 1881 er oppført. Deriblandt en hel haug med nordmenn over hele landet. Enten de var ombord på skip i havnene, vanlig landfaste eller simpelthen i fengsel! Ganske mange norske i Durham jail bl.a.Jeg skal lete etter de kvinnene du nevner.Hvis det ellers er noen som har navn og cirka alder, samt hjemsted, på noen de lurer på om var i England /Skotl./ Wales., er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Beklager å måtte skuffe deg med et negativt svar.Ingen av dine var på de britiske øyer i april 1881!Nå vet du i hvertfall hvor de IKKE var! I Northern Borders, beltet tvers over England, ovenfor Yorkshire, men nedenfor Skotland, var det tils. 698 som var f. Norge.Stakkars Maria Olsen, en sydame f. 1852, var i Durham fengsel, hva nå hun hadde bedrevet?Av Andersen'er var det 187 i hele landet, fra 2 - 55 år gamle.Noen står det kun Norge på fødestedet, andre veldig eksagt.Hilsen Eva McKennaeva.mckenna1@virgin.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Dagfinn Bratland! JO og YN kan sikkert korrigere og supplere, men så langt jeg har lest (f.eks.) emigrantlistene for Christiania er det båtnavnet som er oppgitt under "rederi". Selv om det virker litt "krøkkete" i utgangspunktet, vil båtnavnet fortelle hvilket rederi det dreier seg om og derved hvilken rute emigranten benyttet. Etter ca.1870 gikk mye (mesteparten?) av emigranttrafikken fra Christiania ikke direkte til USA, men via England. Båtnavnene du finner i emigrantlistene/passasjerlistene for Christiania gjelder derfor båter som gikk i "shuttle-trafikk" mellom Christiania og Hull i England. Følgende adresse er nyttig i denne forbindelse: www.museumsnett.no/mka/ssa Jeg har ingen erfaring når det gjelder å finne hvilke båter norske emigranter i transitt benyttet videre, f.eks. fra Liverpool, så der kan jeg ikke hjelpe. Jeg er sikker på at noen andre kan! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Sidsel Gravermoen

Mange i min slekt kommer fra Bohuslen i Sverige. De flyttet til Kristiania/Østfold rundt 1840-årene. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor jeg kan lete etter dem? Finnes det folketellinger f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Torun S. Soknes:Etter hva jeg vet var det også skipsavganger fra Drammen til Amerika i det forrige århundrede.Politimesteren i Drammen på den tiden, eller var det noe senere, skulle egentlig oppbevare emigrantlistene , men disse listene er borte. Kan hende at damen fra Kongsberg ok båten fra Drammen. Jeg leter selv etter flere i min familie som vitterlig nok reiste til Amerika, fra Buskerud. Men er umulig å finne. Jeg har brukt mange timer på Statsarkivet i Oslo p.g.a. dette.Samme problemet er jo i Stavanger. "Et hav" av utreiselister er kastet, etter hva jeg har fått opplyst. Lykke til videre!Så til Sidsel Gravermoen. Det finnes vel ett par steder ved samme navn på Modum, etter hva jeg husker.Hva med folketellingene fra 1865.Om du vet hvor familien kom fra i Bohusleen, er slektsgranskning i Sverige tilbake til 1700 ofte mye enklere enn i Norge. De hadde der husførhør hvert år. Presten eller en av hans menn banket på vært eneste hus, talte opp hvem det var som bodde der, hvem som kunne skrive og lese. Nåde dem som ikke kunne den religiøse salmen eller verset.Jeg har selv en oldefar som kom til Modum i 1883. Jeg har fulgt familie tilbake til 1620 tallet. Det var i Vârmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Gravermoen

Takker for raskt svar og fin spalte, jeg skal straks begynne å lete. Min oldefar var bakemester August Olsen, som drev "Christiania kondittor og knækkebrødfabrikk" rundt 1880-1920. Han var svensk, og kom sanns.vis fra Bohuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg ser at den "mystiske" ANDREW (trolig døpt "Anders" Haraset,som jeg har lett etter lenge, reiser på et skip "Angelo" til N.Dakota 07.06.1903.Men det finnes noen referanser som jeg ikke skjønner i letebildet,og hva er dette:Idnr 3202,Bok 19 B,Annet671.Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Idnr er identifikasjonsnummer, og går løpende innenfor det enkelte år.Bok 19B står for Kristiania emigrasjonsprotokoll nr. 19B (originalen ligger i Statsarkivet i Oslo).Annet 671 er en løpende nummerrekke, såvidt jeg kan se hentet fra originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.