Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anders Hørtvedt

[#723] Hve betyr "Bergen SB" som fødested?

Recommended Posts

Gjest Anders Hørtvedt

I forlketellinga fra 1900 finnes det en dame med navn Johanne, gift Sangren, født 1879 i Bergen SB. Hva betyr SB i denne sammenhengen?Jeg tror at hun var født Nordberg elelr Norberg, men jeg finner henne ikke igjen blandt døpte i Bergen i 1879.Vennlig hilsen Anders Hørtvedt anders@nnt.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Ulvund

SB må vel betyr Søndre Bergenhus, eller Hordaland som det skifta namn til seinare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg kan heller ikke finne noen Johanne Norberg/Nordberg døpt i Bergen ca. 1879. Men hun må ha giftet seg (i Stavanger?) kort før 1898/1900, og der skulle hun ha oppgitt fødested, og navn på far. Og da skulle hun kunne la seg identifisere.Innskuddene som "SB" er normalt sekundær i forhold til selve tellingen, og satt til av dem som behandlet listene i Statistisk Sentralbyrå, for å plassere folks fødested etter amt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.