Gå til innhold
Arkivverket

[#727] Kan vi stole på kildeopplysningene ?


Gjest Kirsti Lyng Huse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Lyng Huse

I folketellinga for Skogn av 1900 er min farfar Georg Albert Olufsen Lyng oppført med fødselsår 1885. I følge kirkebøkene er riktig dato 13.jan 1896. Er det typisk for folketellingene at dette ikke var særdeles påaktet, eller har det å gjøre med at den som ga eller tok imot opplysningene ikke kontrollerte godt nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom det ikke er en trykkfeil i innlegget - at rett fødselsdato er 13. jan. 1886 (og ikke 1896), er det et uforklarlig stort avvik.Jeg ser i folketellingen 1900 at Georg Albert er oppgitt å være tjenestetyende - og det kan han umulig ha vært i en alder av 4-5, så dersom din farfar er født i 1896, kan jeg ikke skjønne at han kan være identisk med tjeneren i Skogn i 1900.Derimot vil vi ofte nok se at det kan være avvik på både 1 og 2 år selv i nyere folketellinger. (I eldre kilder kan slike avvik være mye større, og i gamle kirkebøker kryr det med 100-åringer, som etter moderne matematikk ikke har vært mer enn noen og åtti.) Bakgrunnen for at man får avvik er at telleren ofte har måttet bruke de opplysninger den talte selv gav, og da kan det ha vært tvil om man skulle oppgi sin alder ved forrige fødselsdag, eller den kommende - 14 år, eller i sitt 15. år. Noen ganger visste man ikke sikker beskjed, andre ganger så man seg vel tjent med å være unøyaktig.En hovedregel må være å ta alle opplysninger med en sunn skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.