Gå til innhold
Arkivverket

[#731] Geografi i Europa rundt 1600


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

I listen over Borgerskap i Bergen 1600-1751 står ofte fødested oppgitt. Lurer på i hvilket land Lauttholdt befandt seg i og eventuelt om det er samme landet fortsatt. I hvilket land hørte Flehnsburg hjemme på den tiden, Tyskland eller Danmark. Hva med kart fra denne tiden? Bruker digitalarkivet daglig! Dette er et superverktøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I den trykte utgaven av borgerboken 1550-1751 har utgiveren gitt opp å plassere Lauttholdt/Lanttholdt, og antyder at det er en skrivefeil i originalen.Flensburg i Sønderjylland var forbundet med det danske kongedømmet 1460-1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Kanskje en feil for Lanthut (i Bayern) ?Flensburg lå i hertugdømmet Schleswig, dvs ikke i det danske kongeriket (før på 1800-tallet), idag i Tyskland.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Hei Tore! Du mener vel Landshut?Her har jeg imidlertid tre innvendinger: 1) Dette stedet er såpass stort og velkjent at utgiveren av borgerboka for 1550-1751 nok ville ha lokalisert det. 2) Fonetisk sett ville det være påfallende om det var en feil både i første og andre stavelse av navnet. 3) Landshut lå vel den gangen (som nå) i et kompakt katolsk område. Her var det ingen motreformasjon og dermed en hovedgrunn mindre for å utvandre.Dersom man godtar at disse tre innvendingene kan utgjøre et problem, tillater meg meg å foreslå Lentholt. Da må vi — igjen — til Nordrhein-Westfalen.Jeg svarte 24.01.00 Greta Storm Ofteland på hennes innlegg nr. 659 — i avd. for Spørsmål til andre brukere — med tittelen «Maren […] Vildenrad, Bergen», men fikk ingen tilbakemelding på om lokaliseringen kunne være av noen betydning. Nå ligger faktisk landsbyen Wildenrath like i nærheten av Lentholt. For øvrig gjentar jeg hva jeg den gang skrev, nemlig at det nok kan være vanskelig å finne dette stedet på et “vanlig målestokka” kart over Tyskland. Lentholt har de omtrentlige koordinatene 51° nordlig bredde og 6° østlig lengde.Ikke så rart at kompilator gav opp her. Men han hadde kanskje ikke vært på fottur i området…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i innvendringene, men det kom nok en del katolikker til Norge på 1700-tallet. "Reformerte" kalles de av og til i byenes skattemanntall,vi fikk blant annet mange innvandrere fra Sveits og Italia som var katolikker. hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har lest med stor interesse de siste innleggene. Beklager at svaret i januar gikk meg "hus forbi". Foreløpig har jeg forlatt det "sporet" da jeg antagelig må sjekke hvem som var tilstede ved dåpen. Personen jeg prøver å finne hjemstedet til er Claus Ratken. Han er oppgitt være fra Lauttholdt i følge borgerboken og fikk borgerskap i Bergen i 1616. Bodde på Nordnes. Gift med Anne Richardsdatter, enke etter Cornelius Olsen. Så til spørsmålet: Er det muligheter for at navnet Ratken (inkl. forskjellige stavemåter) er 1. et fornavn som er blitt et etternavn eller 2. et stedsnavn? Jeg er for dårlig på gamle nordeuropeiske fornavn til å vite noe om dette, men prøver å finne et spor her og der. Med hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.