Gå til innhold
Arkivverket

[#743] Bygdebok for Bergen?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har muligens fått hull på en av mine "forduftede bergensere" i anetreet, nemlig Stephen Ellingsen, født ca 1754 i Bergen i følge miltærruller for Lenvik, hvor han til slutt endte opp. Jeg søkte i mormonernes Anchestry Files som nå er gjort tilgjengelig på nettet, og en hyggelig dame, Melissa Gualtier hadde lagt inn en liten streng med en Stephen Ellingsen født i Bergen rundt 1750. Noen Stephen Ellingsen født i Bergen rundt 1750 finnes ikke i Digitalarkivets dåpslister, men det er en lakune i listene fra ca 1750 til 1753. Dette er imidlertid opplysninger Melissa har funnet i kjelleren etter sin tante som døde på 60-tallet. Og denne tanten har ført opp følgende som kilde til opplysningene om Stephen Ellingsen: Bergen, Norway page 34. Flere andre henvisninger viser til samme kilde, men forskjellig sidetall. Hva kan dette være? Er det en bok, en folketelling eller hva? Såvidt jeg vet er det aldri laget noen gårds- eller slektshistorie for Bergen, men jeg vet jo langt fra alt... Er det andre som har peiling?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Kan du gis oss "adressen" til dette Anchestry Files som du har funnet? Har ellers aldri hørt om noe "bygdebok for Bergen"Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen "Bygdebok for Bergen" finnes nok ikke, men vi har halvt for spøk snakket om en "Smug- og ættesoge", bygd på det datamaterialet som nå finnes. Vi har gjort noen små prøver, og de viser at "gjennomtrekken", inn- og utflyttingen, er så sterk at det ville bli en ganske formidabel oppgave. Men når de sentrale delene av kildematerialet er tilgjengelig for søk, skulle man ha muligheter for å komme ganske langt på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.