Gå til innhold
Arkivverket

[#745] Oppkalt etter stemor?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har et spørsmål som har meldt seg etter et gjennombrudd på Bergens-fronten: Min forfader Elling Holmer Danielsen var gift to ganger; først med Dorthe Rasmusdatter (Kiempe)i 1744. Med henne fikk han Daniel (1745), Rasmus Kiempe (1746) og Mons (1749). I 1760 døde Dorthe, og 26. september 1762 giftet Elling seg på nytt med enken Ane Dorthea Waltersdatter Krog. Med henne fikk han Dorthe (1762), Samson (1764), Valter Nicholay (1767), Peter (1771) og Marthe Malene (1774). Midt i mellom disse fikk han sannsynligvis også Stephen (ca 1750-55) sannsynligvis i de årene det er lakune i dåpslistene i Domkirken. Etter at Stephen flytter til Lenvik oppkaller han imidlertid sin datter etter stemoren, nemlig Ane Dorthea Stephensdatter Krogh. Var det vanlig, eller kan det tyde på at Elling har hatt en utenomekteskapelig affære med sin tilkommende hustru flere år før de faktisk ble gift? Finnes det andre kilder, f. eks konfirmasjonslister, som vil kunne avklare dette spørsmålet?Anne Dorthea Waltersdatter Krog ble gift første gang i 1738 med Albricht Hansen Lampe. Jeg har ikke funnet ut når han døde.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er du borte i fleire ting. For det første het Stephens mor truleg Dorthe. Det same gjorde hans halvsøster - og stemora attåt Ane. Dessutan: han var etter måten liten då stemoren kom inn i hans liv. Ut frå det eg elles veit når det gjeld oppkalling, vil eg sei at dette ikkje er unaturleg. Systera Dorthe er jo kalla opp etter farens første kone, ikkje etter sin mor. Så hadde han eit godt tilhøve til stemora, vil eg sei det var naturleg å gje dottera namnet hennar - og særleg når han samstundes dekte inn namnet til si eiga mor med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein rindedal

Albert Hansen Lampe v.torvet, begr.Domkiken 1760, x1738dk Anna Dorte Krog.Enken Anna Dorte Krog som ble begravet Domkirken 1763,må være henne.Dette må være Anna Dorte f.1702Korskirken,foreldre Jens Pedersen Krog+Anna Maria Walters Den Anna Dorte Krog som ble gift med Elling Danielsen må være født ca1729 og tilhøre en annen generasjon. For øvrig hadde Elling Danielsen er bror Hans Ellingsen x1734dk Malene Ramusdtr,vel en søster av Dorte hilsen Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur Rindedal har rett. JPK og AMW får ein son Walter i 1700. Det må vere hans dotter som vert gift andre gongen med Elling. Men eg finn henne ikkje døypt i Bergen, heller ikkje gift første gongen. Men ho var enkje og økslingsfør då ho gifte seg med Elling. Eg finn heller ikkje Walter gift i Bergen, men han vert far til eit born i 1733 som han får med ei Johanne Christensdtr. Dei har nok vore utanbys nokre år og så kome attende. Men kvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.