Gå til innhold
Arkivverket

[#765] Jordebøker og Skifter i Sogn


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

I følge Jacob Bøthun (Fresvikgodset, 1924) skal Iver Christian Harberg ha en sønn Johannes, og skal ha gitt han en av eiendommene sine, Simlenes ytre i dåpspresang. Jeg kan ikke finne Iver som far til noen barn, om det da ikke dreier seg om en uekte sønn Johannes født 1772. Finnes det oversikter hvor jeg kan finne en evt. slik overdragelse av gårder ? Det dør en Johannes Iversen Harberg på Bjørnetun den 8. mars 1853, som er født 1769. Jeg finner ikke skifte etter hverken Iver eller Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Pantebøkene inneholder opplysninger over overdragelser av fast eiendom- i den utstrekning skjøtene er tinglyst.Iver Harberg kjøpte Simlenes (skyld: 12 merker smør) på auksjon, og skjøtet er datert 2. juli 1772. Kjøpesum var 84 rdr 2 mrk. 4 skilling.Iver Chr. Harberg står som eier i matrikkelkassabøkene til 1782, men skjøtet er ikke tinglyst før 27. juni 1783. Kjøper var Iver Johannessen.I kassaboken for 1790 er Bottel Johannessen og Iver Johannessen oppført som eier og brukere av hver sine 6 merker i Simlenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Takk for hjelpen.Det passer jo ikke helt bra med opplysningene fra boken Fresvikgodset. Det var litt rart, det ser ut til å være en grundig bok. Iver Harbergs sønn burde jo ikke hete Iver Johannessen. I følge samme boken ble Simlenes solgt til Thomas Meydel i 1795. Jeg ser at Bottel Johannessen er bruker av Simlenes i 1801.Min Johannes Iversen var bruker på Sagen (under Holum, Fresvik, Leikanger). Hans barn kalte seg Harberg ved et par anledninger. Det dør en Johannes Iversen Harberg, og jeg tror dette kan være samme mann.Men den Johannes jeg tenker på er uekte, og faren oppgis av og til som "en fremmed reisende person", eller Iver på Bøthun. Kanskje er faren beskrevet tydeligere i konfirmasjonspapirene.Har du noen gode tips om hvordan jeg kan bevise slektsforholdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.