Gå til innhold
Arkivverket

[#782] Mangel i F.T. 1900 for Åsen (N-T)


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

I folketellingen 1900 mangler gården Vuddu (også skrevet Waaden, Voden) i Åsen. En "arbeiderbolig" under jernbanebyggingen, nevnt som "Vuddubarraken" e.l. er med, men hvor er *gården* Vuddu?? Mangler den i originalkilden? Også nabogården Fætten ser ut til å være "forsvunnet", men husmannsplasser under begge gårdene er nevnt. De personene som hadde sitt bosted på disse to gårdene er ikke nevnt noe sted i Åsen. Dette gjelder f.eks. Gunerius Evensen (Vuddu), hans hustru Marta, deres datter Martine og hennes mann Gabriel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Originallistene til folketellingen 1900 for Åsen, NT ligger i Statsarkivet i Trondheim, og jeg kan ikke få sjekket dem nå, men jeg har sammenholdt DA's folkemengde i Åsen (2173 personer) med statistikkens tall: 2173. Dermed ser det ut til at det ikke er falt ut noen ved registreringen.Jeg ser av databasen at gnr. 82/2 Vuduaunet er med og at det der bodde 17 personer. Jeg ser også at det er tre husmannsplasser nevnt under gnr. 83/1 Fætten.Ut fra dette vil jeg tro at det databasen er riktig, og at det ikke er tapt lister fra tellingen i Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Langås

Årsaken til at det bodde så mange folk i Vudduaunet var jernbanebyggingen gjennom bygda på den tid. Ingen av de nevnte der tor jeg egentlig var hjemmehørende på Vuddu eller Fætten. De som bodde i Vuddu var bl.a. de nevnte Gunerius og Marta. I Fætten bodde på den tid en som het Oskar. Hvor er disse? Er de rett og slett ikke registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.