Gå til innhold
Arkivverket

[#791] Farskapssaker


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei,Min mormor født i 1910 i Trondheim. Er i kirkebøkene registrert som uegte og uten at far er oppført. I kirkeboken for konfirmerte fra 1924 er det oppført et navn under far, som er helt ukjent for meg. Men iallefall et utgangspunkt for å søke videre.Mormors konfirmasjon i kirkebok for Lademoen kirke i Trondhjem. Ref.: Nor 1 - 1074 Lademoen, Conf. nr. 32, 7/12 1924 Bjørg Bakken født 27/2 - døpt 7/3 1910 Domsognet, bopel N.Møllenberg 82, vaskeriarbeider Anders Bakken og pike Birgitte Antonie Loe.Det jeg lurer på om det finnes arkiver fra denne tiden som omhandler farskapssaker / barnebidrag osv. Hvilke arkiver vil det da være.Vennlig hilsenStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Farskap" går tilbake til 1916, etter at de Castbergske barnelover hadde endret lovgivningen i 1915. Før det kan vi finne "Paternitetssaker" eller Oppfostringssaker. Men oftere lar saker mellom ugifte foreldre seg finne hos Amtmannen, der moren hadde reist krav om økonomisk støtte til barnets oppfostring. Godtok ikke den utlagte faren de satsene amtmannen satte, eller påstanden om at han var ansvarlig for barnet, ville saken ende i retten - som sivil justissak.Når det dukker opp en far mellom dåp og konfirmasjon, og barnet på toppen av dette fikk farens navn - skulle alt tyde på at det offentlige hadde vært inne i bildet, så løsningen synes å måtte ligge i Statsarkivet i Trondheim: i Søndre Trondhjems Amtmanns arkiv, eventuelt i rettssakene i Trondheim byfogdarkiv.MEN: Anders Bakken kan også tenkes å være barnets stefar/fosterfar! Så her bør man holde flere muligheter åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Takk for svar. Jeg skal kontakte statsarkivet i Trondheim.Stefar til Bjørg var ikke Anders Bakken men John Øien.hilsenStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.